0

 فهرست جامع دمنوش‌ها و خواص‌ آن‌ها

بازدید 96

دمنوش‌ها نوشیدنی محبوب پیشینیان ماست. هرچه زمان می‌گذرد، علم نوین پزشکی بیش‌تر به خواص انواع دمنوش‌ها آگاه می‌شود. دنیای دمنوش‌ها، پر است از طعم‌ها، بوها و رنگ‌های متفاوت و طبیعی. برای بیش‌تر بیماری‌ها، خواص اثبات‌شده‌ای از دمنوش‌ها در دست‌رس است. در این یادداشت می‌خواهیم تعدادی از دمنوش را همراه با خواص آن به شما معرفی کنیم. دمنوش باب‌میل‌تان را پیدا کنید و در خانه و محل کار، به‌خصوص در ماه‌های سرد سال، با استفاده از آن هم لذت ببرید و هم به سلامتی‌تان کمک ویژه‌ای بکنید.

 

 

1. دمنوش بهار نارنج

گیاه بهار نارنج همان شکوفه‌های درخت نارنج است که از آن در چایی یا دمنوش استفاده می‌کنند. دمنوش بهار‌نارنج عطر زیادی دارد.

کاهش استرس، تقویت سیستم عصبی، درمان اختلالات دستگاه گوارشی، تقویت سیستم ایمنی، کنترل تشنج و کنترل حمله قلبی، رفع یبوست و افزایش گردش خون برخی از خواص دمنوش بهار نارنج‌اند. این دمنوش به‌خاطر دارابودن آنتی‌اکسیدان، به‌عنوان ماده‌ای مؤثر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان شناخته می‌شود.

 

 

2. دمنوش زنجبیل

زنجبیل گیاه بومی جنوب شرقی آسیا به‌حساب می‌آید و در طب سنتی چین جایگاه بسیار ویژه‌ای  دارد و در سراسر دنیا از آن به‌عنوان ادویه و افزودنی به غذا استفاده می‌شود. دمنوش زنجبیل معمولا به دو صورت تهیه می‌شود: روش اول دم‌کردن برش‌های زنجبیل تازه و روش دوم، استفاده از پودر زنجبیل خشک به جای خود گیاه است.

زنجبیل تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و تقویت قلب است.

هم‌چنین زنجبیل خاصیت ضد تهوع و تسکین‌دهنده‌ی سرگیجه و حالت تهوع ناشی از سرگیجه دارد و به‌منظور جلوگیری از ذخیره‌ی چربی هم از آن استفاده می‌شود. دمنوش زنجبیل طبع گرمی دارد و دارای ویتامین‌های C، k، A و گروه B و مواد معدنی مانند کربوهیدرات است.

 

3. دمنوش بابونه

دمنوش بابونه را به‌عنوان دمنوش مناسب قبل از خواب می‌شناسند. مهم‌ترین خاصیت این دمنوش، ویژگی آرام‌بخشی آن است که باعث شده از آن هم به‌عنوان کاهش‌دهنده‌ی استرس استفاده کنند و هم درمانی برای اختلال خواب. دمنوش بابونه به ترشح هورمون‌هایی مانند ملاتونین و سروتونین کمک می‌کند که برای مقابله با استرس و کمک به بهبود کیفیت خواب مفیدند.

هم‌چنین از دمنوش بابونه برای رفع مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های معده استفاده می‌شود. این دمنوش با ازبین‌بردن گازهای اضافی، نفخ و درد معده را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. علاوه‌بر آن به کنترل ترشح اسید معده کمک می‌کند و در پیش‌گیری و درمان زخم معده مؤثر است.

افرادی که به سردردهای میگرنی دچارند، می‌توانند با استفاده‌ی منظم از دمنوش بابونه سردردها را کنترل کنند.

 

در یادداشت دیگری از مجله‌ی ایستکول به فواید نوشیدنی‌های گرم در روزهای سرد سال پرداختیم:

راز آرامش‌بخش نوشیدنی‌های گرم در روزهای سرد سال

 

4. دمنوش هل

اولین چیزی که به‌محض دیدن کلمه‌ی «هل» به ذهن می‌آید، عطر و بوی این ماده است که معمولاً عادت داریم از مقداری از آن در دم‌کردن چای استفاده کنیم اما شاید خیلی از خواص ان آگاه نباشیم. به‌طورکلی هل محرک دستگاه گوارش است، اشتها را بیش‌تر می‌کند، به هضم و دفع هم کمک می‌کند. نوشیدن هلِ دم‌کشیده به رفع نفخ و بی‌حالی کمک می‌کند.

از دیگر خواص هل تنظیم ضربان قلب و فشار خون است. هل هم مانند بسیاری از دمنوش‌ها خاصیت آرام‌بخشی و رفع اضطراب دارد.

منشاء اصلی هل، جنوب کشور هند است. این ماده در تقسیم‌بندی طب ایرانی، طبع گرم و خشک محسوب می‌شود.

 

5. دمنوش بومادران

دمنوش بومادران بیک گزینه‌ی بسیار مناسب برای پاک‌سازی کلیه و دفع سنگ کلیه است. این دمنوش طعم بسیار تلخی دارد و آن را به‌همراه چیز دیگری مثل نبات میل کنید.

خاصیت مهم و دیگر دمنوش بومادران، ضدعفونی‌کننده بودن آن است که به‌خصوص در درمان عفونت‌های ادراری و عفونت رحم  و التهابات ریه مفید است.

هم‌چنین بومادران آنتی‌اکسیدان بسیار زیادی دارد و در درمان سرماخوردگی و ویروس‌های فصول سرما به‌کار می‌آید.

 

6. دمنوش نعناع

دمنوش نعناع را به خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدویروسی می‌شناسند. در دوره‌ی کرونا این دمنوش طرف‌داران زیادی پیدا کرد. در فصل‌های پاییز و زمستان، می‌توانید از این دمنوش برای مهار آنفولانزاها، کرونا و دیگر بیماری‌های ویروسی استفاده کنید. اگر هم سیسنوس‌های گرفته‌ای دارید و این مشکل‌تان در ماه‌های سرد سال تشدید می‌شود، نوشیدن دمنوش نعناع را فراموش نکنید. هم‌چنین اگر آلرژی‌هایی نظیر آبریزش دارید، دمنوش نعناع را دریابید.

استفاده‌ی دیگر این دمنوش برای کمک به عملکرد معده است. البته شاید عرق نعناع شناخته‌شده‌تر باشد. از دمنوش نعناع می‌توانید برای نفخ، درد معده و عملکرد نامنظم معده استفاده کنید. دمنوش نعناع در سوءهاضمه و حالت تهوع کمک زیادی به شما می‌کند.

مورد بعدی استفاده از نعنا، بهبود عملکرد روده است. اسپاسم روده و سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مواردی هستند که دمنوش نعناع به بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

این دمنوش کارایی شل‌کننده‌ی عضلات را دارد که هم به کاهش دردهای عضلانی کمک می‌کند و هم دردهای قاعدگی را به‌طور چشم‌‌گیری کاهش می‌دهد.

 

7. دمنوش اسطوخودوس

این دمنوش را به خاصیت تسکین سردردهای شدید میگرنی می‌شناسند. این‌طور در نظر بگیرید که با نوشیدن دمنوش اسطوخودوس، یک مسکن طبیعی مصرف کرده‌اید. خاصیت دیگر آن، آرامش‌بخش‌بودن آن است که سبب می‌شود استفاده از آن قبل از خواب یا حین اضطراب و استرس توصیه شود.

 

این مطلب در حال تکمیل‌شدن است و به‌زودی به یک فهرست جامع از تمامی دمنوش‌ها تبدیل خواهد شد…

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *