0

کاربرد یخچال سایز کوچک در بیمارستان‌ها

یخچال سایز کوچک در بیمارستان
بازدید 29

حتماً در مراکز درمانی با یخچال سایز کوچک روبه‌رو شده‌اید. شاید هیچ‌کدام از لوازم برقی، به‌اندازه‌ی «یخچال» نشان‌دهنده‌ی جریان‌داشتن زندگی نباشند. یخچال مواد غذایی مختلف را سالم نگه می‌دارد. بنابراین هرجا یخچالی دیده می‌شود، در پس آن، تلاشی برای سالم‌بودن، سالم‌ماندن، اقامت‌داشتن (ولو موقت) و در جریانِ زندگی قرارداشتن نهفته است.

در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، اولین‌جایی که یخچال‌ها به چشم می‌آیند، اتاق بیماران است. حتماً تجربه‌ی استفاده از این یخچال‌ها را داشته‌اید. از یخچال سایز کوچک برای نگهداری مواد غذایی که همراهان بیمار آورده‌اند، استفاده می‌شود. جدای از خاصیت نگهداری از مواد غذایی، کاربرد روانی این یخچال‌ها در اتاق بیماران، شبیه‌سازی فضای بیمارستان به خانه و القای این حس است که زندگی هنوز در شما جریان دارد.

اما این تنها استفاده‌ از یخچال سایز کوچک در محیط‌های درمانی و بیمارستان‌ها نیست. کاربرد وسیع‌تر و مهم‌تر این یخچال‌ها، نگهداری از مواد دارویی و درمانی است. تمامی مراکز تشخیصی و درمانی، مثل آزمایشگاه‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، دروخانه‌ها و بیمارستان‌ها به یخچال سایز کوچک برای نگهداری مواد دارویی و نمونه‌های آزمایشگاهی نیاز دارند.

در این یادداشت و در ادامه، ویژگی‌ها و کاربردهای یخچال سایز کوچک در بیمارستان‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

 

اهمیت یخچال بیمارستانی

هر مرکز درمانی، تعداد محدودی دارو و واکسن دارد. یکی از نکات مهم در ارتباط با مدریریت یک مرکز درمانی، استفاده‌ی بهینه از امکانات است. از بین رفتن یا فاسد‌شدن هر ماده‌ی درمانی، چرخه‌ی کنترل موجودی مرکز درمانی را به‌هم می‌زند و در فرایند کلی کار مرکز اختلال به‌وجود می‌آورد. از این‌رو، لازم است هر مرکز درمانی، از امکانات دارویی‌اش، در بهترین شرایط دمایی نگهداری کند.

علاوه‌بر این، نکته‌ی مهم دیگر، تکرارناپذیری برخی نمونه‌ها از بدن بیمار است که در صورت از دست‌رفتن و نگه‌داریِ غیراصولی، فرصتی برای جبران در اختیار کادر درمان قرار نمی‌دهد.

 

یخچال بیمارستانی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

  • گزارش دقیق و منظم از دما

تمامی داروها و نمونه‌های آزمایش‌گاهی دستورالعمل مشخصی برای نگهداری در یک بازه‌ی دمایی دارند. مثلاً در ارتباط با اغلب مواد دارویی توصیه می‌شود که در بازه‌ی دمای 2+ تا 10+ از آن‌ها نگه‌داری شود. یخچال بیمارستانی باید در لحظه، گزارش دقیقی از دمای فضای داخلی بدهد. هرچه میزان خطای این گزارش کم‌تر باشد، یخچال برای استفاده در بیمارستان مناسب‌تر است.

 

  • گردش هوای مناسب

فن‌های یخچال باید این قدرت را داشته باشند که در طول روز، هوای فضای داخل یخچال را به گردش دربیاورند.

 

  • فضای بهینه

یخچال بیمارستانی باید تا حد امکان کوچک باشد، تا محیط درمان را به حد چشم‌گیری به‌خود اشغال نکند. علاوه‌بر این از نظر طراحی داخلی، به‌گونه‌ای باشد که از همان فضای کمِ اِشغال‌شده، بتوان استفاده‌ی بهینه و حداکثری داشت.

 

 

 

یخچال سایز کوچک در بیمارستان

 

کاربردهای یخچال بیمارستانی

  • فضای کارآمد

هر محیط درمانی، با کم‌بود فضا مواجه است. چرا؟ چون کادر درمان مجبورند در طول روز انواع تحرکات و رفت‌وآمدهای پیش‌بینی‌نشده داشته باشند. پرستارها تقریباً مجبورند بی‌وقفه در جاهای مختلف محل کار در حرکت باشند. اختصاص‌دادن بخش قابل‌توجهی از محیط درمانی به یخچال، انتخاب حرفه‌ای و به‌صرفه‌ای نیست. یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های مدیریتی در بیمارستان‌ها، چگونگی تخصیص فضای درمانی به امور مختلف است. یخچال سایز کوچک در بیمارستان، یکی از ضروری‌ترین نیازها را برطرف می‌سازد و در عین حال، فضا را در اختیار امور دیگر قرار می‌دهد.

 

  • تمیزکاری و محافظت آسان

این تصویر را که فردی طبقات یخچال را در می‌آورد و چند ساعت مشغول تمیزکردن آن‌ها و برفک‌زدایی از آن می‌شود، در ارتباط با بیمارستان باید به‌کل کنار گذاشت و فراموش کرد. چرا که طی این مدت، بسیاری از نمونه‌های آزمایشگاهی و داروها برای همیشه از بین می‌روند. یخچال سایز کوچک در کم‌ترین زمان ممکن تمیز می‌شود.

در ارتباط با نگه‌داری و محافظت از یخچال سایز کوچک، یادداشت دیگری از مجله‌ی ایستکول بخوانید:

چه‌طور از یخچال فریزرهای سایز کوچک خود نگهداری کنیم؟

 

  • دست‌رسی آسان به فضای داخلی

یخچال سایز کوچک، این امکان را به شما می‌دهد تا بلافاصله بعد از بازشدنِ درب، ماده‌ی موردنیازتان را پیدا کنید و آن را بردارید. از آن‌جا که در محیط‌های درمانی، پرسنل در شیفت‌های کاری متفاوتی کار می‌کنند، ممکن است هر کارمند محیط درمانی، در آغاز ساعت شیفت کاری، نتواند به‌آسانی ماده‌ی موردنیاز را از توی یخچال یا کشوها و قفسه‌های کمد و جاهای دیگر پیدا کند. یخچال سایز کوچک، از این نظر در یک بازه‌ی زمانی طولانی، باعث استفاده‌ی بهنیه از زمان می‌شود.

 

  • مصرف بهینه‌ی انرژی

اغلب مواد دارویی، واکسن‌ها و نمونه‌های آزمایش‌گاهی در حجم کم ساخته شده و استفاده می‌شوند. بخش زیادی از یک یخچال بزرگ در یک فضای درمانی، بلااستفاده باقی می‌ماند. بیمارستان‌ها با آن‌که به منظور درمان و سلامتی شهروندان ساخته می‌شوند، اما برای بقا و توسعه همواره باید به توجیه‌های اقتصادی عمل‌کرد آن‌ها هم توجه شود. وقتی سرتاسر یک بیمارستان چندطبقه، جای آن‌که با یخچال‌های پرمصرف و بزرگ، با یخچال کوچک و کم‌مصرف تجهیز شود، بعد از چندماه، یک صرفه‌جویی چشم‌گیر اتفاق خواهد افتاد.

 

چند نوع یخچال سایز کوچک مناسب برای بیمارستان داریم؟

به‌طور کلی، یخچال سایز کوچک بر چند اساس و مبنا تقسیم‌بندی می‌شود. یکی از معیارهای رایج تقسیم‌بندی، تعداد درب یخچال است. معیار دیگر برای تقسیم‌بندی، نوع سیستم سرمایشی است که می‌تواند نوفراست (بدون نیاز به برفک‌زدایی) یا دیفراست (هرازچندگاهی برفک‌زدایی لازم دارد) باشد. هم‌چنین نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی یخچال‌ سایز کوچک، جنس و نوع دربِ جلوی بدنه است که می‌تواند شیشه‌ای باشد. به یخچال‌هایی با درب شیشه‌ای که همواره محتوای داخل آن‌ها قابل تماشا است، یخچال شوکیس یا ویترینی می‌گویند که بسیاری از مراکز درمانی وقتی به‌سراغ یخچال سایز کوچک می‌روند، ترجیح خریدشان همین نوعِ یخچالِ ویترینی است.

 

با ویژگی‌های انواع یخچال‌های سایز کوچک ایستکول آشنا می‌شوید:

یخچال مینی‌بار ۳فوت

یخچال مینی‌بار ۵فوت

یخچال دو درب ۱۲فوت

مینی‌بار شوکیس

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *