0

راز آرامش‌بخش نوشیدنی‌های گرم در روزهای سرد سال

نوشیدنی گرم در زمستان
بازدید 152

خروج آرام بخار از یک لیوان چای در یک شب سرد زمستانی، شاید یکی از جذاب‌ترین تصاویری باشد که می‌شود در این دنیا دید. نوشیدنی‌های گرم در شب‌ها و روزهای سرد سال، فواید و لذت‌های زیادی را برای ما به همراه دارد. در این یادداشت قدری به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما پیش از آن بیایید به جاذبه‌ی خروج بخار از یک لیوان در سرمای پاییز و زمستان فکر کنیم.

برخی‌ها دراین‌باره می‌گویند حرکت بخار به‌سمت هوا در هوای سرد، یک‌جور احساس مقابله با طبیعت سرسخت و سرد را به انسان می‌دهد و از این نظر در او یک انرژی آزاد می‌کند. عده‌ای از آن با عنوان اعلام یک‌جور اعلام حضور آدم در یک طبیعتِ گرفته و سرد یاد می‌کنند. شاید لذت دودکردن سیگار و فرستادن آن به هوا هم دلایلی مشابه داشته باشد. تماشای حرکت بخار، دود و مه در هوا، از دریچه‌ی روان‌شناسی آرام‌بخش است. حرکت آهسته‌ی یک گاز در هوا، شاید ما را از ریتم سریع اتفاقاتی که در طول روز به‌مان تحمیل می‌شود، جدا می‌کند. ما را به آرامشی نهفته در طبیعت دعوت می‌کند. گرمای بخار، به مقابله با سرمای اطراف‌مان رفته، اما خبری از جنب‌وجوشِ همیشگی اتفاق‌های پرحرارت نیست. این بار برعکس، همه‌چیز آرام پیش می‌رود. البته امیدواریم وقتی این توضیحات را می‌خوانید، بخش بخارِ راه‌افتاده از یک‌فنجان چای برای‌تان جلب‌توجه کند، نه که هوس هل دادن دود سیگار به هوا به سرتان بزند.

نوشیدن چای یا قهوه در خلوت، انگار آدم‌ها را برای لحظات یا دقایقی هم که شده از سطح زندگی جدا می‌کند و آن‌ها را متوجهِ مسائلی می‌سازد که میان هیاهوی روزمره وقت و حوصله‌ای برای رسیدگی به آن نداشته‌اند. یک‌جور توی فکرفرورفتن، سر از اعماق درونی درآوردن، مرور خاطرات گذشته و عمیق‌شدن در تنهایی تا جایی که آدم با لایه‌ها و افکاری از درونش مواجه شود که در طول روز فراموش‌شان می‌کند. این‌طور است که معمولاً در تجربه‌های آرام، شخصی و کمی رومانتیک، خواندن یک رمان با صرف چای یا قهوه همراه می‌شود. پیش آمده در همین لحظات، لحظات تنهاشدن با یک لیوان چای در یک شب زمستانی حین خیره‌ماندن به روبه‌رو یکی از تصمیمات مهم زندگی‌تان را گرفته باشید؟

هنرمندان زیادی شیفته‌ی لحظات ناب مواجه‌شدن با یک فنجان چای شده‌ادن. نوشیدن چای یا قهوه در خلوت یا میان جمع، سوژه‌ی بسیاری از نقاشان نام‌آشنا بوده که در ادامه می‌توانید چندتای آن را یک‌جا ببینید:

 

نقش دیگری که نوشیدنی‌های گرم به‌خصوص چای دارند، این است که به حال‌وهوای گفت‌وگوها کمک می‌کنند. در فرهنگ ما عباراتی چون «دو دقیقه بنشینیم یک چای با هم بخوریم» خیلی استفاده می‌شود. اصلاً با هم چای‌خوردن عموماً شروع یک دعوت دوستانه است. بیش‌تر رابطه‌ها سر یک میز با دو استکان چای یا قهوه شکل گرفته‌اند، عمیr شده‌اند. انگار که چای‌خوردن در یک عصر سرد و در قراری دوستانه، از مرحله‌ و مرتبه‌ای از دوستی خبر می‌دهد که آدم‌ها حاضر نیستند این تجربه را با هر کسی از سر بگذرانند. ارتباطی را به یاد می‌Hورید که امروز در زندگی‌تان بسیار عمیق است و روزی از خوردن دو فنجان چای شروع شده باشد؟ خب بیش از این به‌سمت توصیف لحظات و تجربه‌های تلخ و شیرین هنگام نوشیدن چای نرویم و کمی هم از منظر پزشکی با هم مرو کنیم که نوشیدنی‌های گرم در روزهای سرد سال فارغ از آورده‌های احساسی و درونی، چه فوایدی برای سلامت جسم دارند.

فواید نوشیدنی‌های گرم در روزهای سرد سال

یک. کمک به سوخت‌وساز بدن

متابولیسم بدن با نوشیدن مایعات ولرم، گرم یا داغ بیش‌تر می‌شود. این اتفاق علاوه‌بر آن‌که به‌طور کلی به سلامت بدن کمک می‌کند، برای آن‌ها که به‌دنبال کاهش وزن و تناسب اندام‌اند، بسیار مفید خواهد بود.

 

دو. دفع بهتر سموم بدن

در ماه‌های سرد سال، بدن ما کم‌تر عرق می‌کند. شاید از نظر کم‌ترشدن بوی بد بدن در طول روز این اتفاق جذابی باشد، اما راستش را بخواهید خیلی به نفع سلامت‌مان نیست. بخش مهمی از دفع سموم بدن از طریق تعریق انجام می‌شود. خوردن نوشیدنی‌های گرم، دمای بدن را بالا برده و به تعریقِ بیش‌تر کمک می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود پاک‌سازی بدن به‌وسیله‌ی دفع سموم بهتر انجام شود.

 

سه. پیش‌گیری از تبعات بیماری‌های ویروسی

نوشیدن زیاد مایعات گرم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با بیش‌ترشدن بیماری‌های ویروسی در پاییز و زمستان و شیوع سرماخوردگی‌ها گلو و بینی افراد دچار گرفتگی می‌شود که نوشیدن مایعات گرم یکی از بهترین راه حل‌های آن است. اگر نوشیدن مایعات گرم در طول روز یکی از عادت‌هامان باشد، در صورت ابتلا به بیماری‌های ویروسی، خیلی زودتر از کسانی که مایعات گرم نمی‌نوشند، بهبود پیدا خواهیم کرد.

 

شما کدام نوشیدنی گرم را بیش‌تر می‌پسندید؟

انتخاب کلاسی آدم‌ها برای نوشیدنی گرم، چای است؛ به‌خصوص در ایران که بخش مهمی از شمال جغرافیایی آن، محل کشت یکی از مرغوب‌ترین چای‌های سراسر دنیا است. چای فراگیرترین نوشیدنی گرم است که انواع ذائقه‌ها را در سبک‌های مختلف زندگی اعم از سنتی و مدرن از روستاها و شهرهای کوچک گرفته تا کلان‌شهرها راض نگه داشته است.

دسته‌‌ای از نوشیدنی‌های گرم پرطرف‌دار، نوشیدنی‌های بر پایه‌ی قهوه هستند. خوردن انواع نوشیدنی‌های دارای قهوه تا چندسال اخیر هم در ایران فراگیر نشده بود. حالا اما رفتن به کافی‌شاپ‌ها و آشنایی با انواع قهوه به یکی از مشخصات سبک زندگی جوانان امروز در ایران تبدیل شده است. در کنار آن، مصرفِ روزافزونِ پودرهای فوریِ قهوه و نسکافه هم جالب توجه است که دست‌رسی به نوشیدنی‌های بر پایه‌ی قهوه بدون دستگاه‌های قهوه‌ساز را بیش‌ازپیش فراهم ساخته. این‌که چه شد طی ده‌سال اخیر قهوه به این محبوبیت جمعی در ایران رسید، جای بحث دارد.

دسته‌ی سوم نوشیدنی‌های محبوب در روزهای سرد سال، دم‌نوش‌ها هستند. اگر دل‌باخته‌ی دنیای دم‌نوش‌ها شوید، غیرممکن است از آن بیرون بیایید. به این خاطر که تنوع مخلوط‌کردن دم‌نوش‌ها با دنیای قهوه قابل مقایسه نیست. بیش‌تر افراد دم‌نوش‌ها را با طعم‌های غیرجذاب و خواص دارویی به یاد می‌آورند و با ترکیب انواع دم‌نوش‌ها آشنا نیستند. در مقالات پزشکی روز در سراسر دنیا شاهد اثبات خواص شگفت‌آور دم‌نوش‌ها هستیم.

در فصل زمستان، دم‌نوش‌ها می‌توانند جای‌گزین یا مکمل نوشیدنی‌های گرم بر پایه‌ی قهوه باشند. دم‌نوش‌ها انواع مواد مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند. بسیاری از دم‌نوش‌ها تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن‌اند و به هضم غذا کمک می‌کنند. می‌توانید با مطالعه‌ی خواص دم‌نوش‌ها، نوشیدنی‌تان را با توجه به خواص آن تهیه کنید. مثلاً بسیاری گل‌گاوزبان را برای کنترل اضطراب می‌نوشند یا چای ترش را افرادی که فشار خون بالا دارند، انتخاب می‌کنند.

از مجله‌ی ایستکول بخوانید:

 فهرست جامع دمنوش‌ها و خواص‌ آن‌ها

 

طرف‌دار هرکدام از نوشیدنی‌های گرم -که در بالا به آن‌ها اشاره شد- باشید، بهتر است در فصول سرد و در محل کار یا منزل به آب گرم آشامیدنی دست‌رسی داشته باشید. بسیاری از چای‌سازها و کتری‌های برقی آب گرم در اختیار شما قرار می‌دهند تا در طول روز بتوانید از پودرهای قهوه فوری و دم‌نوش‌های کیسه‌ای استفاده کنید. هم‌چنین استفاده از آبسردکن‌های دارای خروجی آب گرم در خانه‌ها، اداره‌ها، دفاتر کار و شرکت‌ها بسیار رایج است. هرچه دست‌رسی شما به آب سرد در فصل گرما و آب گرم در زمستان بیش‌تر باشد، خودبه‌خود مایعات بیش‌تری می‌نوشید که یکی از اساسی‌ترین عادات حفظ سلامتی است.

 

آبسردکن ایستکول با خروجی آب در سه دمای سرد، ولرم و داغ نیاز شما به مایعات سرد و گرم در فصول مختلف را برطرف می‌سازد و در خانه و محل کار شما را از داشتن آب داغ برای تهیه‌ی انواع نوشیدنی‌ها در فصل زمستان بی‌نیاز می‌سازد.

مشاهد‌ی مشخصات آبسردکن ایستکول با خروجی آب در دماهای مختلف

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *