0

خانه‌تکانی عید چه بلایی سر ریه‌ها می‌آورد؟

خانه‌تکانی عید
بازدید 40

این روزها همه به فکر خانه‌تکانی عید می‌افتند. روزهای شلوغ کار قالی‌شویی‌ها، شست‌وشو و نصب دوباره‌ی پرده‌ها، گردگیری از اتاق‌ها و دورریختن وسایل اضافی و قدیمیِ بلااستفاده. شوق و ذوقی که آدم‌ها در این روزها دارند، مانع از این می‌شود که به مضرات خانه‌تکانی بدون رعایت نکات بهداشتی فکر کنند.

واقعیت این است که هرسال درست در همین چندروز پایانی سال، حین خانه‌تکانی بسیاری از افراد به ریه‌هاشان آسیب می‌زنند. انواع پودرهای لباس‌شویی، شوینده‌ها، پاک‌کننده‌ها، سفیدکننده‌ها، جرم‌گیرها و انواع مواد شیمیایی صدمات جبران‌ناپذیری به ریه و دستگاه تنفسی می‌زنند که در آستانه‌ی سال جدید از خاطر می‌بریم و به آن توجه نمی‌کنیم. در ادامه چند نکته را با هم مرور می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا جلوی آسیب‌های جبران‌ناپذیر خانه‌تکانی عید برای ریه‌ها را بگیرید و در مراحل آماده‌سازی خانه برای سال‌تحویل و ایام عید سلامتی‌تان را به خطر نیندازید.

 

مضرات شوینده‌ها برای پوست

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که شوینده‌های مختلف برای افراد به‌وجود می‌آورند، خشکی، آلرژی و بیماری‌های مربوط به پوست است. شوینده‌ها خاصیت از بین‌بردن چربی دارند. از طرفی پوست انسان هم لایه‌های محافظ چرب دارد که در اثر تماس مستقیم با شوینده‌ها آسیب می‌بیند.

آسیب پوستی ابتدا خودش را با خشکی پوست نشان می‌دهد. در مراحل بعد شوینده‌ها باعث می‌شوند شیارهای دست دیده شوند و پوست از جاهای مختلف دچار تَرَک شود. پس از آن اگر هم‌چنان فرد از پوست در برابر شوینده‌ها مراقبت نکند، دچار التهاب، اگزما، خارش شدید و آلژی می‌شود.

 

خانه‌تکانی عید چه بلایی سر ریه‌ها می‌آورد؟

ذرات ناشی از شوینده‌ها در دستگاه تنفسی انسان تجمع می‌کنند و در درازمدت باعث مشکلاتی چون آلرژی تنفسی، تنگی نفس و حتی آسم می‌شوند. از طرفی دیگر، گردوغبار در خانه‌تکانی آسیبی جدی به ریه‌ها وارد می‌کند. برای درامان‌ماندن از آسیب‌های خانه‌تکانی عید حتماً نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

 

خانه‌تکانی عید

 

 

اول از همه پنجره را باز کنید

خانه‌تکانی عید در اتاق‌ها، انباری‌ها و راه‌روها باید در فضای باز انجام شود. در فضای بسته، گردوغبار برای مدت زیاد در هوا معلق می‌ماند و بی‌‌آن‌که با چشم غیرمسلح دیده شود، هرثانیه از راه تنفس وارد دستگاه تنفس می‌شود. با بازکردن پنجره درصد قابل‌توجهی از آسیب خانه‌تکانی عید به ریه‌ها کاهش می‌یابد. تمام پنجره‌های خانه را باز کنید که هوا مسیر ورودی و خروجی داشته باشد و در جهت‌های مختلف خانه جریان پیدا کند.

 

استفاده از ماسک و دست‌کش

قبل از آن‌که به هر شوینده دست بزنید، از دست‌کش استفاده کنید. هم‌چنین پیش از آن‌که میز و مبل را جابه‌جایی کنید، ماسک بزیند تا ذرات معلق ناشی از گردگیری‌ها به شما آسیب نرساند.

 

نقش دستگاه تصفیه‌هوا در خانه‌تکانی عید

استفاده از دستگاه تصفیه‌هوا مصداق بارز «پیش‌گیری بهتر از درمان» است. این دستگاه‌ها از ورود ذرات گردوغبار و گازهای ناشی از شوینده‌ها به ریه جلوگیری می‌کنند.

دستگاه‌های تصفیه‌هوا معمولاً از طریق چند فیلتر متوالی هوای خانه را تمیز می‌کنند. فیلتر کربن فعال گازهایی با بوی نامطبوع را از هوا جدا می‌سازد که بخش مهمی از مشکلات ما در خانه‌تکانی عید مواجهه با همین بوی آزاردهنده‌ی ناشی از شوینده‌هایی مثل وایتکس و جوهر نمک است. بخش دیگری از آلودگی هوا از طریق فیلتر هپا جدا می‌شود. هم‌چنین لامپ‌های UV هم در برخی دستگاه‌های تصفیه‌هوا با تولید امواج، ساختار مولکولی ذرات آلوده را تخریب کرده و هوای اتاق را وجود آن‌ها پاک می‌سازد.

 

خانه‌تکانی عید

 

برای آشنایی بیش‌تر با شیوه‌ی عمل‌کرد دستگاه‌های تصفیه یک مطلب دیگر از ایست‌مگ بخوانید:

دستگاه‌ تصفیه هوا چه‌طور هوا را تصفیه‌ می‌کند؟

 

در نظر داشته باشید مواد شیمیایی موجود در انواع شوینده‌ها خیلی از اوقات به‌راحتی از منافذ ماسک عبور می‌کنند و به ریه‌‌ی شما آسیب می‌‌زنند. حتماً پیش از شروع شست‌وشوی دست‌شویی و حمام با شوینده‌های قوی، پنجره‌ها را باز کنید، دستگاه‌های تهویه‌ و تصفیه‌ی هوا روشن کرده و علاوه‌بر ماسک، جلوی دهان و بینی را با پارچه‌ای بپوشانید.

 

همین حالا با دستگاه‌‌های تصفیه‌هوای ایستکول آشنا شوید:

مشخصات دستگاه‌های تصفیه‌هوای ایستکول

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *