0

مراقبت از یخچال قبل از سفر نوروزی

سفر نوروزی
بازدید 42

چیزی تا پایان سال نمانده. کم‌کم در اطرافیان‌مان عده‌ای درباره‌ی برنامه‌های عید و سفر نوروزی حرف می‌زنند. امور مالی ادارات و شرکت‌های مختلف در تدارک حساب‌رسی‌های مربوط به پرداخت عیدی آخر سال به کارکنان هستند. شبکه‌های تلویزیونی در حال معرفی ویژه‌برنامه‌های نوروزی‌اند. بسیاری از مجلات و روزنامه‌ها مشغول بستن آخرین صفحات سال و ویژه‌نامه‌های مربوط به نوروز هستند. شاید در این چند روز از سمت محل کار یا برندهای مختلف سررسید ویژه‌ی سال جدید را دریافت کرده باشید. در کنار همه‌ی این‌ها، یکی از فراگیرترین تدارک‌ها برای عید، برنامه‌ریزی برای سفر نوروزی است.

حتماً این روزها ایده‌هایی از سمت دوستان‌تان درباره‌ی سفر نوروزی شنیده‌اید. ممکن است همین حاالا که این یادداشت را می‌خوانید، خودتان هم در حال برنامه‌ریزی برای سفر نوروزی باشید.

 

قبل از سفر به انجام چه کارهایی عادت داریم؟

قدیم‌ترها که در مناسبات همسایگی، ارتباط‌های عمیق‌تری وجود داشت، یکی از عادت‌های رایج قبل از سفر، سپردن گلدان‌های خانه به یکی از همسایه‌ها بود. نگارنده‌ی این یادداشت که معمولاً عادت دارد تعطیلات نوروز در خانه بماند، قبل‌ترها از سمت همسایه‌ها مأمور آب‌دادن به گل‌ها می‌شد. بعضی‌ها گلدان‌شان را به خانه‌ی ما می‌آوردند. یک‌نفر هم که به نگارنده اعتماد کامل داشت و تعداد گل‌دان‌های توی خانه‌اش هم بیش تر از انگشتان دو دست بود، کلید خانه را برای آب‌دادن به گل‌دان‌ها به امانت می‌سپرد.

 

سفر نوروزی

 

به‌غیر از گل‌دان‌ها، دیگر به مراقبت از چه چیزهایی فکر می‌کنید؟ قبل از سفر نوروزی دغدغه‌ی نگپهداری از چه چیزهایی را دارید؟ حیوان خانگی هم یکی از دغدغه‌های رایج است که معمولاً افراد سعی می‌کنند حیوان خانگی‌شان را با خود به سفر ببرند. شاید بشود گفت بیش‌تر به موجودات زنده فکر می‌کنیم. بیش تر دغدغه‌های قبل از سفر، به برنامه‌ی سفر مربوط می‌شود. این‌که چه ساعتی و به چه طریقی راه بیفتیم، تخمین بزنیم چه ساعتی به مقصد می‌رسیم، چند روز در سفر می‌مانیم و احتمالاً از چه مکان‌هایی بازدید می‌کنیم یا با چه افرادی روبه‌رو می‌شویم. آیا کسی قبل از سفر به موجودات غیرزنده‌ی توی خانه هم فکر می کند؟ موجود غیرزنده‌ای مثل یخچال!

 

 

نکات مهم برای مراقبت از یخچال قبل از سفر نوروزی

سفر نوروزی برای بهترشدن حال‌مان است. به سفر می‌رویم که وقفه‌ای در زندگی یک‌نواخت و پرمشغله بیندازیم و وقتی به خانه برمی‌گردیم، کارهای قبلی برای‌مان رنگ و بوی تازه داشته باشد. اگر وقتی به خانه برمی‌گردید، با ازدست دادن مواد غذایی توی خانه‌ یا آسیب‌دیدن یخچال روبه‌رو شوید، بخشی از احساس خوبی که در سفر به دنبالش بودید، از بین می‌رود.

 

یخچال را مستقیم به برق شهری وصل نکنید

اگر تا به این لحظه هم یخچال‌تان محافظ برق نداشته، قبل از سفر حتماً برای آن تهیه کنید. در ایام نوروز احتمال نوسان برق در برخی شهرها وجود دارد. حتی اگر این نوسانات خفیف باشند، درصورت تکرارشدن به یخچال‌تان آسیب می‌رسانند.

 

اگر سفرتان خیلی طولانی است، یخچال را از برق بکشید

پیشنهاد می‌کنیم برای سفرهای طولانی یخچال را به چند دلیل عمده از برق بکشید. مهم تر از همه این‌که اگر یکی از موا غذایی‌تان حتی با وجود قرارگرفتن در معرض هوای سر فاسد یا کپک‌زده شود، فضای کلی یخچال و دیگر مواد غذایی آلوده خواهد شد. دوم این‌که با وجود استفاده از برق، احتمال نوسانات شدید برق یا اتصالات وجود دارد و ممکن است یخچال به‌کلی از کار بیفتد.

کارشناسان حوزه‌ی نصب و تعمیرات یخچال معمولاً سفر طولانی را سفری می‌دانند که بیش از ۱۵ روز طول بکشد. اگر سفر طولانی در پیش ندارید، لازم نیست یخچال را از برق بکشید.

 

بررسی تاریخ انقضای مواد غذایی

قبل از سفر نوروزی حتماً یک‌بار تاریخ انقضای تمام مواد غذایی داخل یخچال را بررسی کنید تا موقع برگشت به خانه، با حجم زیادی مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته‌ روبه‌رو نشوید. خیلی از افراد معمولاً به دورریختن مواد توی یخچال عادت ندارند و همین‌طور خریدهای جدید را بین موجودی قبلی یخچال‌شان قرار می‌دهند که تا حدی این مسئله به سبک زندگی و شخصیت آدم‌ها برمی‌گردد.

 

دراین‌باره از ایست‌مگ بیش‌تر بخوانید:

نوع شخصیت آدم‌ها را از چیدمان توی یخچال‌شان بشناسید!

 

بسیاری از لبنیات، سبزی‌ها و میوه‌ها عمری کوتاه دارند و بعد از سفر نوروزی ما قابل استفاده نیستند. آن‌ها را از مواد دیگر جدا کرده و اگر می‌توانید برای مصرف در طول سفر با خودتان به همراه داشته باشید. اگر یخچال‌خودرو دارید، می‌‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای مواد غذایی را در طول سفر با خود به همراه داشته باشید.

 

برفک‌های یخچال را از بین ببرید

وجود برفک کارایی یخچال شما را پایین آورد و به آن آسیب می‌رساند. برای ازبین‌بردن برفک یخچال‌ها ابتدا باید آن را از برق بکشید.

چه‌طور از یخچال فریزرهای سایز کوچک خود نگهداری کنیم؟

اگر زمان زیادی تا سفر نوروزی‌تان باقی نمانده و وقت ندارید به‌شکلی اصولی و درست برفک‌زدایی یخچال را انجام دهید، می‌‌توانید با سشوارکشیدن به این کار شتاب دهید.

 

نظافت یخچال را فراموش نکنید

کوچک‌ترین آلودگی‌ها در مدت زمانی که به یخچال‌تان سر نمی‌زنید، تکثیر یافته و به بهداشت مواد غذایی آسیب می‌رساند. با دستمال‌کشیدن روی طبقات مختلف یخچال و دورریختن موادی که در معرض فاسدشدن‌اند، از روبه‌روشدن با یک یخچال بدبو و آلوده بعد از پایان سفر جلوگیری کنید.

 

سفر نوروزی

 

یخچال دور از وسایل گرمازا باشد

حالا که می‌خواهید به سفر بروید، توجهی ویژه به موقعیت یخچال داشته باشید. یخچال نباید نزدیک به وسایل گرمازا باشد. ممکن است در آغاز سال جدید هوا به‌طور محسوسی با افزایش دما مواجه باشد. اگر یخچال‌تان در معرض نور مستقیم آفتاب است، پیش از رفتن به سفر موقعیتش را تغییر دهید.

 

تنظیم درجه‌ی یخچال

بهترین دما برای یخچال، همان دمای استاندارد حالت پیش‌فرض است. اگر تنظیمات دما را روی حالتی دیگر قرار داده‌اید، آن را به حالت استاندارد باز گردانید.

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *