0

خوراکی‌هایی که حتی در یخچال هم زیاد دوام نمی‌آورند!

مواد غذایی که در یخچال هم دوام نمی آورند
بازدید 79

خیلی از ما تصور می‌کنیم با قراردادن مواد غذایی در یخچال می‌شود تا مدت‌ها از آن‌ها نگهداری کرد. درست است که یخچال عمر مواد غذایی پخته‌شده را بالا می‌برد و کمک می‌کند مواد غذایی خام بهتر طراوت‌شان را حفظ کنند، بااین‌حال نمی‌شود همه‌ی مواد را برای مدت‌های طولانی در یخچال نگه داشت. به عبارت دیگر، ذهنیت برخی از ما درباره‌ی نگهداری از مواد غذایی در یخچال دقیق نیست. یخچال قرار نیست در نگهداری از تمام مواد غذایی که پختید، تا مدت‌ها معجزه کند.

مصرف مواد غذایی ناسالم به‌سرعت وضعیت سلامتی افراد را دگرگون می‌کند. یکی از عمده‌ترین دلایل تهدید سلامتی افراد در سراسر دنیا، آلودگی‌ها و مضرات ناشی از مواد غذایی ناسالم است. آمار نشان می‌دهد سالانه حدود ۴۸میلیون آمریکایی از مشکلات ناشی از مواد غذایی رنج می‌برند. در این راستا و در ادامه‌ی این یادداشت، می‌خواهیم درباره‌ی پنج ماده‌ی غذایی که نگهداری طولانی‌مدت از آن‌ها در یخچال سلامت شما را به‌خطر می‌اندازد، نکاتی را با هم مرور کنیم.

 

از کدام مواد غذایی خیلی نمی‌شود در یخچال نگهداری کرد؟

 

تخم‌مرغ

کارشناسان تغذیه می‌گویند پوسته‌ی تخم‌مرغ محافظی در برابر انواع آلودگی هاست. بنابراین پوست تخم‌مرغ آب‌پز را تنها زمانی جدا کنید که می‌خواهید آن را مصرف کنید.

با جوشیدن، لایه‌ی محافظتی تخم‌مرغ از بین می‌رود و بیش از قبل در معرض هوا و ذرات آلوده قرار می‌گیرد. هرچه دمای نگهداری از مواد غذایی کم‌تر باشد، امکان رشد باکتری‌ها و سایر ذات آلوده کاهش پیدا می‌کند. در واقع یخچال با کاهش دما تا کم‌تر از چهار درجه‌ی سانتی‌گراد امکان رشد و تکثیر باکتری‌ها را بسیار کاهش می‌دهد. بنابراین لازم است تخم‌مرغ آب‌پز یا مواد غذایی پخته‌شده با تخم‌مرغ هرگز نباید بیش از دو ساعت بیرون از یخچال نگه داشته شوند و بعد از جوشیدن و سردشدن در یخچال از آن نگهداری شود.

 

نگهداری از تخم‌مرغ در یخچال

 

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، یخچال سرعت رشد و تکثیر ذرات آلوده را کند می‌کند، اما آن را به صفر نمی‌رساند. تخم‌مرخ آب‌پزشده اگر در بهترین حالت نگهداری در یخچال قرار داده شود، نهایتاً تا پنج الی هفت روز قابل استفاده است. منظور از شرایط نگهداری مناسب این است که بعد از جداکردن پوسته، آن را در ظرف دربسته قرار داده باشید. پیشنهاد می‌شود در همان دو روز ابتدایی بعد از پخته‌شدن تخم‌مرغ (یا غذای حاوی آن)، غذا را مصرف کنید.

 

مرغ خام

گوشت مرغ و بوقلمون نسبت به گوشت گوسفند و گاو چگالی پایین‌تری دارد و احتمال نفوذ آلودگی به آن بسیار بیش‌تر است. ممکن است زمانی که مرغ می‌خرید، چندروز آن را در یخچال بگذارید و فراموش کنید آن را به فریزر منتقل کنید. مرغ خام یک تا دورز بیش تر در یخچال سالم نمی‌ماند. مرغ پخته هم تفاوت زیادی با مرغ خام ندارد. بهتر است کم‌تر از یک‌روز مصرف شود.

 

نگهداری از مرغ خام در یخچال

 

به‌طورکلی نگهداری طولانی مدت از مرغ یکی از اشتباهات متداول مردم در سراسر دنیا است. چراکه میان آن با گوشت قرمز تفاوتی قائل نمی‌شوند.

 

از مجله‌ی ایستکول بیش‌تر بخوانید:

راهنمای نگهداری از مواد غذایی در یخچال

 

 

برنج پخته‌شده

از برنج پخته‌شده فقط و فقط یک‌روز می‌شود در یخچال نگهداری کرد. برنج پخته‌شده به‌شدت مستعد جذب باکتری‌ها است. از برنج خام می‌توانید تا چندماه در دمای محیط نگهداری کنید، اما به‌محض پخته‌شدن، برنج در معرض آلوده‌شدن قرار می‌گیرد. از آن‌جاکه وقتی برنج در انواع قاطی‌پلو با عدس، لوبیا، نخود، شوید و … استفاده می‌شود، افراد کم‌تر تغییر مزه یا رنگ آن را متوجه می‌شوند و در بعضی موارد به‌اشتباه آن را تا چند روز در یخچال نگه می‌دارند.

 

گوشت چرخ‌کرده

برای نگهداری از گوشت چرخ‌شده در یخچال هم یک تا دو روز فرصت دارید. گوشت‌چرخ‌شده معمولاً تا سه‌ماه در فریر سالم می‌ماند اما در دمای معمول یخچال حتماً ظرف یک تا دو روز باید مصرف شود. در فریزر هم بهتر است در دو ماه اول مصرف شود. چراکه از ماه سوم به بعد، بخشی از طعمش را از دست می‌دهد.

نگهداری از گوشت چرخ‌کرده در یخچال

 

سیر و پیاز

سیر، پیاز و سیب‌زمینی بهتر است در دمای اتاق و در جایی تاریک قرار داده شوند. نگهداری از پیاز در یخچال باعث می‌شود زودتر تغییر رنگ بدهد. اگر پیاز را نصف کرده‌اید، حتماً آن را در یک کیسه‌ی فریزر قرار دهید و بعد در یخچال بگذارید.

 

یک مقاله‌ی متفاوت از مجله‌ی ایستکول بخوانید:

نوع شخصیت آدم‌ها را از چیدمان توی یخچال‌شان بشناسید!

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *