0

نوع شخصیت آدم‌ها را از چیدمان توی یخچال‌شان بشناسید!

چیدمان توی یخچال
بازدید 222

یکی از کلیشه‌‌های قدیمی فیلم‌ها و داستان‌های عاشقانه این است: نامه‌ای چسبیده به یخچال که کسی آخرین حرف‌هایش را روی آن نوشته. یا مادری که قبل از رفتن به سر کار، آخرین توصیه‌ها را به فرزندش نوشته و روی یخچال چسبانده. اشکال مختلف و رنگارنگی وجود داد، با مفاهیم و مناظر متفاوت، که از سمت پشت آهن‌ربایی‌شان به یخچال می‌چسبند. بعضی‌ها هم این کارها را ادا و اطوار می‌دانند و علاقه‌ای به تبدیل‌کردن در یخچال به تریبون خانه یا اجرای ایده‌های دکوری نمی‌دانند. ما بیش‌تر با دیدن سمت خروجی در یخچال، دکوراسیون خانه و سلیقه‌ی صاحب‌خانه‌ها را قضاوت کرده‌ایم. این‌جا و در این مقاله می‌خواهیم نگاهی متفاوت‌تر به این عضو جدایی‌ناپذیر آشپزخانه‌ها داشته باشیم که بیش‌ترین پیوند را با روزمره‌ی ما دارد: تابه‌حال به این فکر کرده‌اید تفاوت چیدمان توی یخچال آدم‌ها از کجا می‌آید؟

دو ظرف هم‌سان و نیمه‌پُر سُس کچاپ را در نظر بگیرید که در یک‌ردیف از یخچال کنار هم قرار گرفته‌اند. مجموع محتوای آن‌ها با یک ظرف سُس کاملاً پُر برابر است. از نظر حجم ماده‌ی غذایی قابل‌استفاده، دو ظرف نیمه‌پر با یک ظرف کاملاً پر تفاوتی ندارند. پس چه چیزی باعث می‌شود بعضی‌ها ظرف‌های نیمه‌پِر و مشابهی در یخچال داشته باشند و برخی دیگر، تنها زمانی برای خرید و نگهداری یک ماده‌ی غذایی اقدام می کنند که نمونه‌ی مشابه قبلی کاملاً تمام شده باشد؟

شخصیت آدم‌ها در عادت‌ها، رفتار روزمره و روال‌های جزئی منعکس می‌شوند. این تفکر در برخی آدم‌ها وجود دارد، از آن‌جاکه روزمره‌ی آدم‌ها تاحد زیادی با «یخچال» خانه در ارتباط است، چیدمان داخل این وسیله می‌تواند تا اندازه‌ی قابل‌توجهی بازتابی از شخصیت ساکنین آن باشد. در این یادداشت می‌خواهیم درباره‌ی ارتباط میان چیدمان توی یخچال با تیپ شخصیتی آدم‌ها نکاتی را با شما در میان بگذاریم.

این نکات ممکن است با مبناهای علمی کاملاً مطابق نباشند. هرچند دراین ارتباط، تحقیقات زیادی انجام شده است. به‌عنوان مثال، وستینگهاس با هم‌کاری دکتر جوآنا مک‌میلان، متخصص تغذیه، و مارتا تساکالوس، روان‌شناس سبک زندگی، در پژوهشی به یافتن ارتباطی میان چیدمان یخچال فریزر و چهار سبک شخصیتی کلیدی پرداختند. بااین‌حال جانب احتیاط را رعایت می‌کنیم و همه‌ی این مطالب را به چشم یافته‌های علمی که خللی در آن‌ها نباشد، عنوان نمی‌کنیم. مطالب کنجکاوی‌برانگیز زیر را بیش‌تر به چشم یک‌جور ماجراجویی ببینید.

 

انواع شخصیت و چیدمان‌های یخچال

یک. یخچال خلوت و مرتب

مینی‌مالیست‌ها و گزیده‌کارها فقط کالاهای خاصی را که در ذهن دارند، می‌خرند. تمام خریدهای آن‌ها مبتنی بر نیاز است. آن‌ها قبل از مراجعه به فروش‌گاه، فهرستی از نیازها را تهیه می‌کنند و وقتی به فروش‌گاه می‌روند، از روی فهرست به‌سراغ طبقه‌های مشخصی می‌روند. آن‌ها هرگز «بروم ببینم چه چیزی خوب است» را به‌خود نمی‌گویند.

محتوای یخچال این آدم‌ها، مفید و مختصر است. آن‌قدر پُر نیست که چشم‌گیر باشد، اما همواره نیازهای ساکنین خانه را رفع می‌کند. چیدمان متکی بر نیاز ساکنین و مدیریت موجودی صورت می‌گیرد؛ طوری‌که مواد قبل از سررسیدن تاریخ انقضا، به‌طور کامل مصرف شده‌اند.

چیدمان یخچال مینی‌مال

دور از ذهن نیست که این آدم‌ها را در زندگی روزمره، اهل برنامه‌ریزی با مدیریت بالای هیجان و احساسات ببینیم. یک یخچال خلوت، با محتوای بهینه و مبتنی بر ضرورت و نیاز، از یک شخصیت تصمیم‌گیرنده و قاطع که منطقش بر احساساتش غلبه دارد، خبر می‌دهد. در ادامه‌ی ماجراجویی‌مان، می‌شود در نظر داشت این افراد خیلی از پیشنهادهای ناگهانی رفتن به سفر از سمت دوستان استقبال نخواهند کرد؛ چراکه کنارگذاشتن برنامه‌ریزی‌های قبلی‌شان را نمی‌پسندند.

 

دو. یخچالی شلوغ با ظرف‌هایی نیمه‌پُر

این افراد، برخلاف دسته‌ی قبل، در فروش‌گاه تصمیم‌های لحظه‌ای می‌گیرند. ممکن است با مشاهده‌ی مواد غذایی، به‌صورت آنی تصمیم به خرید بگیرند. آن‌ها معمولاً به‌سمت خرید هرچیزی که در حال حاضر جذاب به‌نظر برسد، می‌روند. بسته‌بندی‌های متنوع، رنگ‌بندی‌های جذاب و حتی اسامی خاص روی محصولات غذایی، این دسته از افراد را مجاب به خرید می‌کند. خریدکردن بدون فهرست و جاخوردن از قیمت خریدها جلوی صندوق در زندگی این افراد زیاد اتفاق می‌افتد.

نتیجه‌ی این  تصمیم‌ها، یخچالی شلوغ، با چندین بسته‌ی نیمه‌پر مواد غذایی است. در یخچال این نوع از آدم‌ها، تعدادی مواد غذایی فاسدشده یا در حال فاسدشدن می‌بینید که پشت مواد تازه‌تر پنهان شده‌اند. قبل از آن‌که غذای قبلی مصرف شود یا حتی دور انداخته شود، غذایی دیگر جایگزین شده. به عبارتی، کنترل موجودی در این آدم‌ها خیلی اولویتی ندارد.

 

سه. همان همیشگی!

دسته‌ی دیگری از افراد، برای خرید به برنامه‌ریزی خاصی نیاز ندارند، در فروش‌گاه هم به‌دنبال خریدهای هیجانی و ناگهانی نیستند. این‌ها، یک نوع خرید را از یک برند مشخص، بارها و بارها تکرار می‌کنند. کم‌تر اهل تغییر، تجربه‌های جدید و حتی برنامه‌ریزی متناسب با نیازهای تازه‌اند. یک روال ثابت را همیشه حفظ می‌کنند. اگر امروز به خانه‌شان سر بزنید، توی یخچال‌شان یک‌نوع فیله‌ی آماده، یک‌نوع نوشیدنی و یک‌جور سالاد ببینید، مدت‌ها بعد و در دیداری دیگر اگر در یخچال را باز کنید، باز با همین ترکیب مواجه می‌شوید.

چیدمان توی یخچال

 

چهار. یک یخچال کاملاً نامرتب!

یک یخچال درهم‌ریخته می‌تواند نتیجه‌ی زندگی چند نوع آدم باشد. نامنظم‌بودن شدید یخچال، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. افسردگی یکی از دلایل متداول آن است. افسردگی، توانایی لذت‌بردن از اتفاق‌های ساده را از آدم‌ها می‌گیرد. غذاخوردن برای یک فرد افسرده، به یک وظیفه‌یِ اجباریِ روزمره تقلیل پیدا می‌کند؛ بدون هیچ لذتی. یخچال هم فقط کارایی جلوگیری از فاسدشدن غذاها را پیدا می‌کند و تحت افسردگی، انگیزه‌ای برای چیدمان آن وجود ندارد. .

دور از ذهن است اما به‌هم‌ریختگی‌های شدید یخچال، گاهی معرف «اجتماعی‌بودن» آدم‌هاست. آدم‌هایی که بیش‌ترین و بهترین اوقات‌شان را بیرون از خانه می‌گذرانند، معمولاً وقت و انگیزه‌ای برای رسیدن به نظم و چیدمان خانه ندارند. اگر دوست‌های زیادی دارید و تقریباً اطمینان دارید که بیش‌تر وعده‌های غذایی را در خانه‌ی دوستان یا رستوران‌ها میل می‌کنید، به‌مرور –چه بخواهید و چه نخواهید- نظم و ترتیب یخچال از مدیریت‌تان خارج می‌شود. البته شاید یک روز در هفته که بیش‌تر در خانه‌اید، بی‌نظمی‌های هفته را جبران کنید و همه‌چیز را به‌شکلی دل‌خواه برگردانید، اما حد زیادی از ارتباط با دیگران، معمولاً منجر به بی‌نظمی یخچال خواهد شد.

 

پنج. زیبایی یا وسواس؟

ممکن است در خانه‌ی دوست‌تان، ظرف سُس را بردارید و در جای دیگری از یخچال بگذارید. چندثانیه بعد ببینید دوست‌تان ظرف را به جای قبلی برمی‌گرداند و بارها در یخچال را باز می‌کند تا وسایل مشابه را کنار هم بگذارد. از این به بعد می‌توانید با دیدن چیدمان هر یخچال، با کمی دقت تفاوت‌های میان منظم‌بودن فضای داخلی یخچال و وسواس کنارهم قراردادن وسایل مشابه و رعایت تقارن را متوجه شوید.

 

برخی افراد معتقدند فضای داخلی یخچال یکی از خصوصی‌ترین فضاهای خانه است. جایی‌ست که ذائقه‌، عادت‌ها، تفریحات، ترجیحات، مشکلات درمانی و داروهای نگه‌داری‌شده، سبک زندگی و حتی سطح درآمد آدم‌ها را نشان می‌دهد.

در فرهنگ ایرانی، آشپزخانه‌ها در پستویی از خانه و در حالتی پنهان‌شده از انظار عموم مهمانان طراحی می‌شدند؛ چراکه انبار و موجودی مواد غذایی در سنت‌های ایرانی، ارتباط مستقیمی با آبروی خانواده و وجهه‌ی عمومی آدم‌ها داشت. هنوز هم، برای بسیاری از افراد، موجودی مواد غذایی توی یخچال (به‌خصوص فریزر) نشان‌دهنده‌ی کیفیت زندگی و وضعیت درآمدی‌ست و گزارشی غیرمستقیم از شرایط زندگی به‌حساب می‌آید. بنابراین گاهی از مواجه‌شدن غریبه‌ها با فضای داخلی یخچال استقبال نمی‌شود. بنابراین شاید تماشای فضای داخلی یخچال آدم‌ها، از دید برخی، خیلی هم آسان یا پسندیده نباشد. بااین‌حال حتماً در موقعیت‌های این‌چنینی قرار گرفته‌اید. شاید بد نباشد این‌بار که فضای داخلی یک یخچال را دیدید، به این فکر کنید که مالک آن ممکن است چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *