0

تعطیلی مدارس تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳ چند روز است؟

تعطیلی مدارس در تهران در طول سال
بازدید 232

تعطیلی مدارس تهران، تا رسیدن به چهارروز تعطیلی از هر پنج‌روز فاصله‌ی چندانی ندارد. تعجب نکنید. جلوتر با هم محاسبه می‌کنیم. اصطلاح محاوره‌ و آشنای «تق‌ولق‌بودن» را در ارتباط با مدارس تهران به‌کار بردیم. مدارس و فعالیت چندروزدرمیان آن‌ها در تازه‌ترین سال تحصیلی، همه‌ی محاسبات معلم‌ها برای برنامه‌ریزی تدریس مباحث را به‌هم ریخته است.

ماجرایی که تهرانی‌ها در پاییز امسال با آن روبه‌رو بودند و در زمستان جاری هم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تعطیلی کم‌سابقه‌ی مدارس در نتیجه‌ی آلودگی هوا است. یک حساب‌سرانگشتی نشان می‌دهد باید چهارپنجم روزهای شروع سال تحصیلی بعد را تعطیل بدانیم. یعنی از همین حالا در جریان باشید: سال بعد، تا دلتان بخواهد سالِ تحصیلیِ تق‌ولقی است.

 

تهرانی‌ها از آغاز سال تحصیل چند روز به مدرسه رفته‌اند؟

از آغاز سال تحصیلی امسال تا این لحظه (این مطلب در روز اول بهمن ۱۴۰۲ جمع‌آوری می‌شود) دانش‌آموزان تهرانی فقط ۴۰روز به‌صورت حضوری و فعال به مدرسه رفته‌اند. حساب کنید از اول مهر تا یک بهمن، فقط کمی بیش‌تر از یک‌ماه. یعنی دانش‌‌آموزان در تهران، از هر چهارماه فقط یک‌ماه به مدرسه رفته‌اند. به‌عبارتی، تعطیلی مدارس تهران در سال تحصیلی جاری این‌گونه بوده است: از هر چهارروز، فقط یک‌روز مدرسه و سه‌روز تعطیل! ۲۲روز از تعطیلی‌ مدارس تهران به علت آلودگی هوا بوده است. دیگر روزها یا تعطیل رسمی بوده، یا با علت‌های متفاوتی مدارس تهران تعطیل بوده‌اند. این اتفاق در حالی‌ست که در بسیاری از همین ۴۰روز، مدارس تهران حتی با شاخص آلودگی ۱۵۰ و بالاتر هم فعال بوده‌اند.

باز همین امروز را اگر مبنا قرار دهیم، اخباری در ارتباط با ورود دست‌کم دو سامانه‌ی سرد و بارشی در هفته‌های آینده منتشر شده است. پیش‌بینی می‌شود تهران در زمستان ۱۴۰۲، روزهای غیرعادیِ بیش‌تری داشته باشد؛ روزهای بسیار بسیار آلوده و روزهای خیلی سرد.

 

تعطیلی مدارس تهران در سال ۱۴۰۳: چهار روز از هر پنج روز!

دوماه دیگر می‌شود برگشت و تعداد روزهای آلوده‌ی کل سال را شمرد. همین‌قدر می‌دانیم که تا به این لحظه، باز هم در حال ثبت رکورد آلودگی هستیم. سال ۱۴۰۱ با ثبت ۱۷۰ روزِ آلوده، سال بسیار آلوده‌ای بود. این مقدار نسبت به سال قبل‌تر یعنی ۱۴۰۰، با افزایش ۵۶روز آلوده همراه بوده است؛ یعنی چیزی حدود یک‌سوم. همین حدودِ یک‌سوم را اضافه کنید به روزهای آلوده در سال ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و … و ببینید با چه آمار عجیبی روبه‌رو می‌شویم. این در حالی‌ست که آمار اضافه‌شدن روزافزون تعداد ماشین‌ها و افزایش جمعیت نشان می‌دهند شیب افزایش آلودگی در سال‌های آینده‌ی ایران تندتر و بیش‌تر می‌شود.

بیایید با یک بازی‌گوشیِ تلخ، فرض کنیم ۱۴۰۳ هم نسبت به امسال و سال قبل، با افزایش حدود ۳۰درصدی آلودگی هوا همراه باشد.  در آن صورت و با در نظر گرفتن تعطیلی‌های تقویمی و مناسبتی، میانگین «از هرچهارروز، یک‌روز مدرسه‌ی حضوریِ» امسال احتمالاً به «هرپنج‌روز، یک‌روز حضوری» تبدیل می‌شود. این آمار نگران‌کننده است. چراکه هیچ برنامه‌‌‌ی مدونی برای امادگی با این شرایط یا وجود ندارد، یا اگر هم وجود داشته باشد، عموم مردم از آن بی‌اطلاع‌اند. اغلب والدین، معلمین و دانش‌آموزان به‌صورت روزانه اخبار تعطیلی مدارس تهران را دنبال می‌کنند و به‌طور دقیق نمی‌دانند چه بر سر برنامه‌ریزی‌های درسی می‌آید. به‌نظر می‌رسد بیش از هر زمانی محصلین تهرانی به آموزش مجازی در برخی از روزهعا نیاز دارند.

 

تعطیلی مدارس تهران

 

انتظار می‌رود با حفظ روندهای زیست‌محیطی و شهریِ کنونی، در ارتباط با تعطیلی مدارس تهران، ظرف مدت کوتاهی با یک بحران تصمیم‌گیری روبه‌رو باشیم. مدارس تعطیل شوند، نیمه‌حضوری شوند، یا مجازی؟ آیا ابتدای سال تحصیلی می‌شود یک برنامه‌ی مدون با در نظر داشتن تمامی جوانب ارائه داد، تا اخبار تعطیلی مدارس تهران به‌صورت روزانه اعام و پی‌گیری نشود. در این ارتباط، بسیاری از والدین و معلم‌ها، گلایه‌هایی دارند و البته هرکدام، نظری متفاوت در ارتباط با تعطیل‌شدن یا تعطیل‌نشدن مدارس تهران در نتیجه‌ی آلودگیِ هوا. در یادداشتی دیگر از مجله‌ی ایستکول به این مسئله پرداخته‌ایم:

تا کجا با تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا موافقید؟

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *