0

راهنمای نگهداری از تلویزیون و افزایش طول عمر آن

مراقبت از تلویزیون
بازدید 575

نگهداری اصولی و استفاده‌ی صحیح از تلویزیون، باعث افزایش طول عمر آن و درنتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. با رعایت یک‌سری نکات ساده در ارتباط با نگهداری از لوازم خانگی، به‌خصوص لوازم صوتی تصویری، می‌توانید عمر مفید این دستگاه‌ها را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهید.

 

عمر مفید یک تلویزیون چه‌قدر است؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند عمر مفید یک دستگاه تلویزیون، مدت زمانی‌ست که طول می‌کشد تا دستگاه دیگر روشن نشود. درحالی‌که برای تلویزیون، مدت زمانی را که طول می‌کشد تا دستگاه به نصف روشناییِ اولیه‌اش برسد، به‌عنوان عمر مفید دستگاه در نظر می‌گیرند.

معمولاً برای ال‌ای‌دی‌ها، عمر مفید 60000 تا 100000 ساعت در نظر می‌گیرند. این عدد برای تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، در بازه‌ی 30000 تا 65000 ساعت است.

عمر مفید یک تلویزیون به عوامل مختلفی مثل کیفیت ساخت محصول، کیفیت برند تجاری آن و نحوه‌ی استفاده از تلویزیون است. ممکن است یک تلویزیون ال‌سی‌دی که به‌خوبی از آن مراقبت می‌شود، عمری بیش‌تر از یک ال‌ای‌دی با مراقبت کم‌تر داشته باشد. در ادامه، می‌خواهیم روی بحث متمرکز شویم و موارد مختلفی را که در نگهداری از تلویزیون‌ها مؤثرند، بررسی کنیم. این موارد شامل نکاتی درباره‌ی محل قراردادن تلویزیون، نقش تنظیمات روشنایی در عمر مفید دستگاه، شیوه‌ی اصولی تمیزکردن محصول، میزان کار تلویزیون در طول شبانه‌روز و مراقبت از کنترل تلویزیون است.

 

 

محل قراردادن تلویزیون

1- اولین و مهم‌ترین نکته در ارتباط با استفاده‌ی صحیح از تلویزیون، محل قراردادن آن است. تلویزیون باید در جایی از خانه باشد که تا حد امکان، کم‌ترین نور به صفحه‌ی آن برسد. قراردادن تلویزیون کنار پنجره و تابش مستقیم نور آفتاب، باعث کاهش عمر مفید دستگاه می‌شود.

2- سعی کنید تلویزیون را از نظر آب‌وهوا در معتدل‌ترین نقطه‌ی خانه قرار دهید. سرما یا گرمای نامتعادل، به تلویزیون آسیب می‌رساند. بنابراین قراردادن تلویزیون در مجاورت بخاری یا شوفاژ اشتباه است. هم‌چنین باید در نظر داشت تلویزیون در معرض کولر یا وسایلی که احتمال نشت آب از آن‌ها وجود دارد، قرار نگیرد.

3- از آن‌جاکه صفحه نمایش تلویزیون سطحی بسیار حساس به ضربه است، سعی کنید چیدمان خانه را طوری در نظر بگیرید که تلویزیون در مسیر رفت‌وآمد (به‌خصوص رفت‌وآمد بچه‌ها) نباشد. شاید به‌نظرتان بیاید قرارگرفتن تلویزیون در مسیر رفت‌وآمد نکته‌ی مهمی نیست، چون ممکن نیست حواس‌تان آن‌قدر پرت باشد که به تلویزیون برخورد کنید. اما با در نظر گرفتن پایین‌بودن احتمال این اتفاق، باز هم آن‌قدر ریسک این اتفاق هزینه‌بر بالاست که رعایت جانب احتیاط بهتر است. از آن‌جاکه صفحه‌ی تلویزیون‌های نسل جدید بسیار حساس‌تر از نمایش‌گر تلویزیون‌های قدیمی است، عدم برخورد اشیای نوک‌تیز و واردنشدن فشار به صفحه‌‌ی تلویزیون بسیار مهم است.

نگهداری از تلویزیون

 

4- بهتر است تلویزیون 80 تا 120 سانتی‌متر از سطح زمین و حداقل 15 سانتی‌متر از پشت و طرفین فاصله داشته باشد.  هم‌چنین باید دستگاه طوری قرار بگیرد که دست‌رسی به پورت‌ها و ورودی‌های مختلف آن راحت باشد. به هیچ‌عنوان با خودتان نگویید هربار برای اتصال یک دستگاه خارجی به تلویزیون، می‌توانید کمی تلویزیون را به جلو یا کنار بکشید. این جابه‌جایی‌‌ها برای تلویزیون مضر است.

5- در ارتباط با محل قرارگیری تلویزیون، این نکته را هم در نظر داشته باشید که دستگاه در معرض رطوبت نباشد؛ چراکه رطوبت خیلی زود به دستگاهی که با برق کار می‌کند، آسیب می‌رساند.

6- نکته‌ی دیگر در ارتباط با گردوخاک است. گردوخاک اصلی‌ترین و شایع‌ترین دلیل خرابی تلویزیون‌ها است. بهتر است، تلویزیون را دور از درهای ورودی و پنجره‌ها قرا دهید، تا در معرض گردوغبار و آسیب نباشد.

7- تلویزیون را کنار وسایل مغناطیسی (مانند موبایل، جی‌پی‌اس، فن و …) قرار ندهید. وسایلی که دارای الکتریسیته‌ی ساکن‌اند، در درازمدت به تصویر تلویزیون و بخش‌های دیگر آن آسیب می‌زنند.

به‌طور خلاصه، با جمع‌بندی موارد بالا می‌شود نتیجه گرفت در چیدمان وسایل خانه، باید برای تلویزیون جایی دور از محل رفت‌وآمد (گوشه‌ها یا چسبیده به دیوارها) و دور از پنجره‌ها (برای در امان‌ماندن از نور زیاد و گردوغبار) در نظر گرفت. هم‌چنین در نظر داشته باشید در مرحله‌ی تعیین دکوراسیون خانه، از تلویزیون برای قراردادن لوازم دکوری، ساعت یا گلدان‌های کوچک روی آن استفاده نکنید.

 

 

تنظیمات روشنایی تلویزیون باید چه‌طور باشد؟

روشنایی زیاد صفحات ال‌ای‌دی، علاوه‌بر افزایش مصرف برق، موجب کاهش عمر مفید تلویزیون می‌شود. برای تنظیم نور صفحه نمایش، باید از طریق کنترل تلویزیون، وارد منوی تنظیمات شوید. در تلویزیون‌های برندهای مختلف، منوی تنظیمات متفاوت است. اما همه‌ی آن‌ها حتماً بخشی برای تنظیم نور صفحه نمایش دارند.

یک نکته‌ی مهم در بخش تنظیمات نور صفحه نمایش، تنظیمات مربوط به «کنتراست» است. بالابودن سطح کنتراست نور نمایش‌گر عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. وقتی تلویزیون روی سطح بالای کنتراست قرار می‌گیرد، دستگاه مجبور می‌شود نیروی پردازش بیش‌تری داشته باشد. روی کنتراست بالا، چراغ LED با بیش‌ترین نور روشن می‌شود. همین مسأله طول عمر مفید دستگاه را کاهش می‌دهد. بنابراین بهتر است در بخش تنظیمات نور نمایش‌گر، کنتراست را روی حالت استاندارد (یا معمولی یا متوسط) قرار دهید. این کار تأثیر بسیار زیادی روی طول عمر تلویزیون‌تان خواهد داشت؛ چراکه مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل خرابی تلویزیون‌های ال‌ای‌دی، اشکال در نور پس‌زمینه است.

گاهی پیش می‌آید که تلویزیون‌مان را تمام طول روز روشن نگه می‌داریم و فقط به صدای پخش‌ آن در محیط خانه نیاز داریم، تا سکوت خانه شکسته شود. زمانی که روی تصویر تلویزیون تمرکز ندارید، در حال انجام کارهای روزمره‌اید و فقط به صدای تلویزیون گوش می‌دهید، بهتر است دستگاه را روی حالت کنتراست پایین (یا حالت بهینه/ صرفه‌جویی) قرار دهید.

تلویزیون‌ها (به‌خصوص تلویزیون‌های هوش‌مند) در حال تماشای به شما امکان توقف تصویر می‌دهند. اگر برای زمانی طولانی تلویزیون را در حالت متوقف‌شده از پخش یک فیلم قرار دهید، به تصویر آسیب می‌رسد. این کار به پیکسل‌های صفحه نمایش صدمه می‌زند.

 

 

چگونه صفحه نمایش تلویزیون را تمیز کنیم؟

1- برای تمیزکردن تلویزیون نباید از هر دستمالی که برای تمیزکردن سایر وسایل خانه به‌کار می‌رود، استفاده شود.

2- اگر برای تمیزکردن صفحه نمایش از اسپری تمیزکننده استفاده می‌کنید، حتماً حواس‌تان باشد آن را به‌طور مستقیم روی تلویزیون نپاشید. یک شیوه برای تمیزکردن شیشه یا میز متداول است: به این طریق که افراد ماده‌ی تمیزکننده را روی شیشه یا مثیز اسپری می‌کنند و بعد با دستمال روی آن را تمیز می‌کنند. این شیوه به‌شدت به نمایش‌گر تلویزیون‌تان آسیب می‌زند. باید ابتدا دستمال را به ماده‌ی تمیزکننده آغشته کنید، بعد دستمال را آرام روی سطح نمایش‌گر بکِشید.

3- میزان ماده‌ی تمیزکننده که اسپری می‌شود، نباید زیاد باشد. استفاده‌ی زیاد از ماده‌ی تمیزکننده باعث نفوذ آن به داخل تلویزیون و آسیب به دستگاه می‌شود.

4- پارچه یا دستمالی که از آن برای تمیزکردن نمایش‌گر استفاده می‌کنید، نباید زِبر باشد. از پارچه‌ای بدون بافت سخت استفاده کنید، تا موقع حرکت‌دادن آن، روی نمایش‌گر خط یا خش ایجاد نشود.

5- توصیه می‌شود برای تمیزکردن تلویزون، از پارچه‌ی میکروفایبر استفاده شود. میکروفایبر، نوعی پارچه با الیاف بسیار ریز است. این پارچه یکی از ظریف‌ترین پارچه‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آید. پارچه‌ی میکروفایبر بدون پُرز است و می‌تواند چندین‌برابر وزنش، در خود آب نگه دارد. شست‌وشوی این پارچه بسیار آسان است و حساسیت پوستی ایجاد نمی‌کند.

6- قبل از شروع کار، حواس‌تان باشد انگشتر، النگو و دست‌بند خود را از دست خارج کنید؛ چراکه در اثر تحرک دست، ممکن است این وسایل با صفحه نمایش برخورد داشته و موجب ایجاد خط یا خش روی صفحه شوند.

7- به‌طور مرتب (مثلاً دو روز یک‌بار) با دستمال نرم، گردوخاک روی کل دستگاه را پاک کنید. گردوخاک علاوه‌بر آن‌که روی سطح نمایش‌گر و بدنه‌ی تلویزیون می‌نشیند، به داخل دستگاه هم نفوذ می‌کند. تجمع ذرات گردوغبار در داخل دستگاه، باعث کندی پاسخ و عمل‌کرد آن می‌شود. بهتر است یک‌بار در ماه با پمپ خلأ یا جاروبرقی، گردوخاک‌هایی را که وارد دستگاه شده، خارج کنید.

8- برای تمیزکردن صفحه نمایش، هم می‌توانید از محلول تمیزکننده‌‌ی مخصوص استفاده کنید، هم می‌توانید خودتان محلول تهیه کنید. محلول آب و الکل یا آب و سرکه دو گزینه‌ی مناسب برای تمیزکردن صفحه نمایش تلویزیون‌اند. نسبت سرکه و آب باید سی به هفتاد و نسبت الکل و آب ده به نود باشد. البته بیش‌تر توصیه می‌شود از محلول‌های مخصوص و مقدار بسیار کمی از آن‌ها استفاده شود. حتماً به یاد داشته باشید، چند دقیقه قبل از تمیزکردن تلویزیون، دستگاه را به‌طور کامل از برق بکشید.

 

 

تلویزیون چند ساعت در روز روشن بماند؟

بهتر است تلویزیون در طول شبانه‌روز بیش از 8 ساعت کار نکند. البته این عدد به تناسب کیفیت تلویزیون متفاوت است. اما به‌طورکلی در نظر داشته باشید که تلویزیون‌ را در ساعت‌هایی که حتی به صدای پخش آن برای خارج‌کردن محیط خانه از سکوت نیاز ندارید، خاموش کنید، یا نور پس‌زمینه‌ی آن را در زمان‌های غیرضروری روی کم‌ترین حالت قرار دهید.

نگهداری از تلویزیون

 

بعد از چند ساعت کار دستگاه، حتماً به آن استراحت بدهید. یک عادت اشتباه این است که دوشاخه‌ی تلویزیون همیشه باید به برق متصل بوده و دستگاه در حالت آماده‌به‌کار باشد. با قطع برق تلویزیون قبل از خواب، چند ساعت هم که شده به دستگاه اجازه‌ی استراحت کامل دهید. این کار در درازمدت اثر چشم‌گیری روی عمر مفید تلویزیون خواهد داشت.

امروزه باتوجه به قطعی‌های نامنظم برق در کشور، استفاده از محافظ برق برای تمامی لوازم برقی خانگی ضرورت دارد. تلویزیون‌تان را مستقیم به پریز برق متصل نکنید و برای آن یک محافظ برق تهیه کنید.

 

نگهداری از کنترل تلویزیون

نگهداری از کنترل تلویزیون از این جهت که کنترل اورجینال توی جعبه کیفیت بهتری از کنترل‌های موجود در بازار دارد، ضروری است. برای نگهداری بهتر از کنترل تلویزیون، توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند:

1- کنترل تلویزیون نباید در معرض دمای بالا قرار بگیرد. باتری‌ها و سیستم داخلی ریموت در معرض گرما آسیب می‌بیند.

نگهداری از کنترل تلویزیون

 

2- رایج‌ترین دلیل خرابی کنترل‌ تلویزیون، واردشدن ضربه به آن در  اثر سقوط از سطوحی مثل میز یا مبل روی زمین است. برای جلوگیری از این اتفاق، سعی کنید هیچ‌گاه کنترل را لبه‌ی دسته‌ی مبل یا لبه‌ی میز قرار ندهید. تا حد امکان، برای آن جای مشخصی در نظر داشته باشید.

3- حتماً ریموت تلویزیون را داخل یک کاور قرار دهید، تا هم از واردشدن ضربه جلوگیری کند، هم از ورود گردوغبار به داخل دستگاه.

4- باتری‌ها را قبل از آن‌که بسیار ضعیف یا تمام شوند، تعویض کنید.

 

عیب‌یابی تلویزیون

اگر نکات بالا را رعایت کنید، عمل‌کرد تلویزیون شما تا چندسال بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا می‌کند. اما در اثر به‌وجودآمدن بعضی مشکلات، ممکن است تصویر تلویزیون‌تان دچار عیب آشکاری شود. دراین‌صورت، نوع مشکل تصویر، تاحدی شما را متوجه دلیل اصلی اتفاق پیش‌آمده خواهد کرد:

1- اگر رنگ‌های تصویر به‌هم بریزد، یا تنظیمات به‌هم ریخته، یا نور بک‌لایت تلویزیون دچار مشکل شده یا پیکسل‌های نمایش‌‌گر سوخته‌اند.

2- ظاهرشدن خطوط افقی یا عمودی در تصویر، به دو دلیل عمده‌ی عمل‌کرد ضعیف آنتن (یا دیگر گیرنده‌ها) یا واردشدن ضربه و فشار به نمایش‌گر است.

3- به‌وجودآمدن نقاط سیاه و تاریک در تصویر، سوختگی پیکسل را نشان می‌دهد.

4- هاله‌ی سفید و نورانی در تصویر، نشان‌گر بروز نقص در بک‌لایت است که -چنان‌چه در بالا به آن اشاره شد- به‌احتمال زیاد در اثر زیاد روشن‌ماندن تلویزیون یا استفاده از دستگاه با کنتراست بالا است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *