0

راهنمای نگهداری از مواد غذایی در یخچال

نگهداری از مواد غذایی
بازدید 278

یخچال یکی از ضروری‌ترین ابزار زندگی روزمره است. سلامت انسان به‌طور مستقیم با غذای مصرفی در ارتباط است و یخچال به‌عنوان مهم‌ترین محل نگهداری غذا، یکی از اساسی‌ترین لوازم خانگی به‌شمار می‌رود و سلامت و طراوت مواد غذایی را تضمین می‌کند. فضای سرد یخچال، رشد میکروب‌ها را کند می‌کند و از فاسدشدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین رایحه، رنگ و طعم مواد غذایی را حفظ می‌کند. در این یادداشت و در ادامه، در ارتباط با نحوه‌ی نگهداری مواد غذایی در یخچال و باید و نبایدهای آن صحبت خواهیم کرد.

 

شرایط نگهداری مواد غذایی در یخچال

یک. روی مواد غذایی که در یخچال قرار می‌دهید، باید پوشیده باشد؛ غذا را در ظرف دردار بگذارید یا روی غذا سلفون بکشید.

دو. غذاهایی را که تاریخ انقضای آن‌ها سر رسیده، حتماً دور بریزید. زمان ماندگاری مواد غذایی را از روی بسته‌بندی آن‌ها بخوانید.

سه. به این موضوع دقت داشته باشید، هوا باید در یخچال گردش داشته باشد. پُرکردن بیش‌ازحد مواد غذایی در یخچال، مانع از عبور جریان هوای خنک می‌شود و احتمال فاسدشدن ماده‌ی غذایی را بالا می‌برد.

چهار. دمای سردترین قسمت یخچال باید بین صفر تا پنج درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

پنج. بعد از پخت غذا، به‌اندازه‌ی مصرف یک وعده از آن جدا شود. باقی‌مانده‌ی غذا را بعد از خنک‌شدن قابلمه، سریع داخل یخچال بگذارید تا غذای تازه، مدت زمان کم‌تری در دمای محیط باقی بماند.

شش. اجاق گاز و دیگر وسایل حرارتی به‌هیچ‌عنوان نباید کنار یخچال قرار بگیرند.

هفت. گاهی افراد برای قراردادن مواد غذایی در یخچال، زیاده‌روی می‌کنند و پس از مدتی فراموش می‌کنند در یخچال چه غذاهایی دارند. حتماً در نظر داشته باشید موجودی یخچال را روزانه بررسی کنید، تا اطمینان پیدا کنید مواد بلااستفاده فضای داخلی یخچال را پر نکرده باشند.

نگهداری از مواد غذایی در یخچال

 

هشت. موادی را که احتمال فاسدشدن آن‌ها بیش‌تر است، در قسمت‌های سردتر یخچال قرار دهید و ظرف مدت کوتاه‌تری مصرف کنید.

نه. این مواد حتماً باید در یخچال نگهداری شوند: مرغ پخته یا نیم‌پزشده، شیر، ماست و پنیر تازه، انواع گوشت پخته یا نیمه‌پخته، سوسیس و کالباس، سالادهای آماده مانند سالاد ماکارونی، سالاد سیب‌زمینی و سالاد الویه، غذاهای خانگی مانند خورش‌ها و انواع غذاهای پخته‌شده‌ی سرد و غذاهای آماده‌ی مصرف.

ده. گوشت و سبزیجات تازه‌ای که برای بچه‌ها تهیه می‌شود، باید بعد از یک تا دو روز نگهداری در یخچال، دور ریخته شود.

 

مدت زمان نگهداری برخی از مواد غذایی در یخچال فریزر

  • تخم‌مرغ: تخم‌مرغ خام را تا یک ماه می‌توان در یخچال نگهداری کرد، اما تخم‌مرغ پخته‌شده نهایتاً باید تا یک هفته مصرف شود. تخم‌مرغ هرگز نباید در فریزر نگهداری شود، زیرا سرما باعث شکسته‌شدن آن‌ می‌شود. تخم‌مرغ سرخ‌شده را می‌توان تا 2 روز در یخچال نگهداری کرد.

نگهداری از مواد غذایی در یخچال

 

  • لبنیات: محصولات لبنی مثل شیر، ماست، پنیر و کره باید با توجه به تاریخ انقضای درج‌شده روی بسته‌بندی محصول استفاده شوند. بااین‌حال بهتر است شیر و خامه را 1 تا 5 روز بعد از خرید، مصرف نمایید، حتی اگر به انقضا نرسیده باشد. حتماً این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر شیر یا ماست، بیش‌ از 2 ساعت در هوای ازاد نگه‌داری شوند، باید آن‌ها را دور ریخت.

 

  • گوشت قرمز: گوشت قرمز خام را تنها 2 روز می‌توان در یخچال نگهداری کرد. این محصول اما تا 4 سال در فریزر سالم می‌ماند. گوشت قرمز پخته‌شده تا 4 روز در یخچال و تا 2 الی 6 ماه در فریزر سالم می‌ماند.

نگهداری مواد غذایی در یخچال

 

  • گوشت چرخ‌کرده: گوشت چرخ‌شده‌ی گاو، گوسفند و مرغ را هم تا 2 روز می‌توان در یخچال و به‌مدت 3 تا 4 ماه در فریزر نگهداری کرد.
  • سوسیس و کالباس: هات‌داگ بسته‌بندی‌شده را می‌توان تا دو هفته در یخچال سالم نگه داشت. البته بعد از بازنمودن بسته‌بندی، باید در عرض سه تا پنج روز مصرف شوند. کالباس در یخچال به‌مدت یک هفته سالم می‌ماند، اما سوسیس خام باید تا دو روز پس از خرید مصرف شود. نگهداغری هر دو مورد تا یک ماه در فریزر امکان‌پذیر است.

فریزکردن یک روش برای نگهداری طولانی‌مدت از مواد غذایی است، اما این شیوه، مجوزی برای نگهداری از مواد تا مدت‌های بسیار زیاد نیست. بهتر است روی بسته‌بندی‌ها، تاریخ فریزکردن مواد غذایی را بنوسید، تا با توجه به عمر مواد غذایی در فریزر، مدیریت موجودی بهتری داشته باشید.

بسیاری از مواد غذایی، در شرایط نامناسب نگهداری بخشی از خاصیت‌شان را از دست می‌دهد. مراقبت اصولی از مواد غذایی در یخچال، به جذب بهتر ویتامین‌ها کمک می‌کند. علاوه‌بر آن، مراقبت مناسب از مواد غذایی در یخچال، طول عمر مفید یخچال را افزایش می‌دهد و در درازمدت به صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک می‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *