راهنمای نگهداری و سرویس دوره‌ای دستگاه تصفیه هوا

مقالات

امروزه دستگاه تصفیه‌کننده هوا یکی از لوازمیست که برای زندگی سالم و تنفس بهتر موردنیاز است. دستگاه تصفیه کننده هوا در دسته لوازم خانگی قرار میگیرد و وظیفه پالایش و حذف آلاینده های موجود در هوا را برعهده دارد. این آلاینده ها شامل باکتری، ویروس، گرد و غبار،ذرات معلق و …. می‌شوند.اگر می‌خواهید از یک دستگاه تصفیه هوا به مدت طولانی نگه‌داری کنید از چگونگی نگه‌داری و مراقبت از آن آگاه باشید. در این مقاله در ارتباط با نکات نگه‌داری و سرویس دوره‌ای یک دستگاه تصفیه هوا صحبت خواهیم کرد.

در شرایط زندگی امروز به دلایل متعدد، استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا در کلان شهرها و شهرهای شلوغ امری کاملا ضروری و مهم است.اکثر دستگاه‌های تصفیه‌ هوا با تکنولوژی هپا حداقل سه مرحله فیلتر دارند: پیش فیلتر، فیلتر‌ هپا و فیلتر کربن. در کنار فیلترها یک عدد مکنده قدرتمند هوای بیرون را مکش می‌کند، از فیلترها عبور می‌دهد و سپس هوای ‌تمیز و تصفیه شده را به بیرون دستگاه هدایت می‌کند. سنسورها کیفیت هوای ‌محیط را بررسی می‌کنند و با تغییر رنگ نشانگر این کیفیت را نمایش می‌دهند.

 

 

نقش و عملکرد فیلترها در دستگاه تصفیه هوا چگونه است؟

پیش فیلتر: به‌عنوان یک فیلتر اولیه، ذرات درشت را همچون گردوخاک، پرز فرش، مو و پرز حیوانات خانگی جذب می‌کند.

فیلتر هپا: ذرات ریزتر نظیر باکتری‌ها، شوره سر حیوانات خانگی، هاگ گیاهان و ذرات با قطر ۲.۵ میکرون جذب فیلتر هپا می‌شوند.

فیلتر کربن: ذراتی مانند دود، بوی نامطبوع، برخی گازهای سمی و مضر را جذب می‌کند. سپس هوای تصفیه شده توسط یک فن مکنده از دستگاه خارج می‌شود.

 

باگذشت زمان ذره‌های آلاینده‌‌ی هوا بر روی فیلترهای دستگاه تصفیه هوا جمع می‌شوند و در عملکرد آن تأثیر نامطلوب می‌گذارند. بنابراین باتوجه به‌میزان تأثیر این محصول برکیفیت زندگی روزمره، مراقبت و نگهداری، یکی از مهم‌ترین مسائل بعد از خرید دستگاه تصفیه‌ هوا است.

بهتر است در فاصله‌های زمانی مشخص، زمانی را به سرویس دستگاه‌تان اختصاص دهید تا کارکرد آن بهتر شود. در این نوشته، نکاتی را در خصوص نگهداری و مراقبت از دستگاه تصفیه هوا مرور می‌کنیم.

 

نکات نگهداری از دستگاه تصفیه هوا

  • برای افزایش طول عمر فیلترها بهتر است فضای آن را با دقت انتخاب کنید. آشپزخانه به دلیل ذرات چربی و پنجره‌ها به دلیل ذرات بزرگ گرد و غبار بهترین محل استقرار دستگاه‌های تصفیه هوا نیستند.
  • برای گردش بهتر هوا، توصیه می‌شود دستگاه را در ارتفاع ۱ متر و فاصله ۳۰ سانتی‌متری از اطراف قرار دهید.
  • به‌منظور پیشگیری از آسیب به فن برای مدت طولانی از دور تند یا حالت اتوماتیک فن استفاده نکنید. برای افزایش طول عمر دستگاه‌های تهویه هوا دور متوسط فن انتخاب بهتری است.
  • دستگاه تصفیه هوا نمی‌تواند گاز مونو اکسید کربن را از بین ببرد و تصفیه کند. (وسایل گرمایی غیرالکتریکی گاز CO و سایر گازهای سمی را تولید می‌کنند و در صورت عدم تهویه هوا موجب مسمومیت می‌شوند.)
  • پس از استفاده از حشره کش‌ها، ابتدا اتاق را کامل تهویه کنید و سپس دستگاه تصفیه هوا را روشن نمایید.
  • هیچ شی فلزی یا مانعی را در دهانه یا ورودی هوا قرار ندهید. لمس قطعات داخلی ممکن است باعث ایجاد برق گرفتگی و یا آسیب شود.

 

در مورد دستگاه‌های دارای بخور توصیه می‌شود:

  • به دلیل وجود میزان املاح در آب شهری، توصیه می‌شود از آب تصفیه شده استفاده کنید.
  • برای پُر کردن مخزن بخور از آب با دمای بیش از ۴۰ درجه یا مواد شیمیایی استفاده نکنید. (الکل، اسانس، خوشبو کننده یا مواد شوینده)
  • بهتر است روزی یک‌‌بار مخزن آب دستگاه را خالی نمایید.
  • از ریخته‌شدن آب بر روی دستگاه تصفیه هوا پرهیز نمایید تااز نفوذ آب و رطوبت در داخل بُرد و سایر قطعات الکتریکی دستگاه و صدمه به آن‌ها جلوگیری شود.
  • پیش از حمل‌ونقل و جابه‌جایی دستگاه‌های دارای مخزن آب، از خالی بودن مخزن اطمینان حاصل نمایید.

 

نکات نگهداری از فیلتر دستگاه تصفیه هوا

مراقبت از فیلتر:

  • از شستشوی فیلترهای تصفیه هوا به ویژه فیلتر هپا و فیلتر کربن جداً خودداری نمایید.
  • فیلتر هپا، فیلتر کربن و پیش فیلتر را در هر دو هفته یک‌بار تمیز نمایید.
  • برای تمیز کردن پیش فیلتر از جاروبرقی استفاده کنید.
  • در صورت تغییر رنگ فیلتر هپا به رنگ خاکستری می‌توان آن را با استفاده از فشار ملایم جاروبرقی به صورت ماهانه تمیز کرد. در این اقدام توجه داشته باشید که سمت تیره فیلتر نیاز به تمیز شدن دارد، نه سمت روشن آن.

 

 

فیلترهای هپا دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای کربن دستگاه تصفیه هوا

 

 

تعویض فیلترها بستگی به شرایط استفاده و نوع محیط استفاده دستگاه دارد. عمر مفید فیلتر کربن شش ماه است و باید هر شش ماه یک‌بار فیلترها تعویض شود. برای این‌ کار ابتدا پیش فیلتر سپس سایر فیلترها را تمیز کنید و دکمه‌های ترکیبی مربوط به ریست کردن فیلتر را فشار بدهید. اگر بعد از راه‌اندازی مجدد دستگاه، همچنان چراغ روشن شود، موقع تعویض فیلتر شده است.

 

تعویض فیلترها:

  • قبل از اقدام به تعویض فیلتر محل استقرار فیلتر‌ها را کاملاً با دستمال تمیز نمایید.
  • روکش پلاستیکی فیلترها را جدا نمایید.
  • ترتیب قرار گرفتن فیلترها در هنگام چیدمان فیلتر در داخل دستگاه مهم است. برای حفظ ترتیب فیلترها بهتر است بعد از جدا کردن روکش پلاستیکی از چیدمان فیلترها عکس بگیرید.
  • پس از تعویض فیلترها، دستگاه تصفیه هوا را RESET نمایید.
  • با توجه به مدت زمان استفاده و محیط پیرامون دستگاه، طول عمر کارکرد فیلترها متغیر است ولی در کم‌ترین میزان استفاده هم بهتر است حداقل یک‌بار در سال فیلتر هپا و کربن را تعویض نمایید.

 

نگهداری از دستگاه تصفیه هوا در صورت عدم استفاده از آن به صورت موقت:

  1. درصورت استفاده نکردن از دستگاه بهتر است از کاور نایلونی برای پوشاندن دستگاه استفاده کنید تا مطمئن شوید که گردوخاک روی آن نمی‌نشیند.
  2. جای نگهداری از دستگاه‌تان را نیز کنترل کنید تا محل قرارگیری آن یک جای خشک، تمیز و خنک باشد. دقت کنید تا دستگاه‌تان در مجاورت سرما و گرمای شدید قرار نگیرد.
  3. برای جلوگیری از تشکیل رسوب آب، در دستگاه‌های مجهز به بخور، توصیه می‌شود اگر قصد دارید از دستگاه استفاده نکنید آب داخل مخزن را تخلیه نمایید.

 

تمیز نگه‌داشتن قسمت بیرونی دستگاه

توجه کنید که باید قسمت بیرونی دستگاه تصفیه هوا را نیز تمیز کنید. ابتدا دستگاه را خاموش کرده و با دستمال پارچه‌ای مرطوب بدنه‌ی دستگاه را گردگیری کنید. دقت داشته باشید از مواد شوینده برای این کار استفاده نکنید، چرا که ممکن است این مواد باعث ساییده‌شدن و آسیب‌رساندن به دستگاه شوند. همچنین برای نگهداری از رنگ بدنه‌ی دستگاه نیز باید آن را به دور از نور خورشید و در یک جای خنک نگه‌ دارید.

 

نگهداری تخصصی از دستگاه تصفیه هوا

هر چقدر هم که حواس‌تان به رعایت نکات نگهداری از دستگاه تصفیه هوا باشد. این دستگاه‌ها ممکن است دچار مشکلاتی شوند که از آن بی‌اطلاع هستید؛ بنابراین برخی موضوعات نیازمند یک تکنسین و بررسی تخصصی است.

واحد خدمات مشتریان ایستکول در تمام مراحل، در هر شرایط و در هر زمانی برای رفع نیاز شما حاضر است.

شما مشتریان گرامی می‌توانید با ثبت درخواست خدمات به صورت آنلاین یا تلفنی درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما نسبت به پیگیری خدمات شما در اسرع وقت اقدام نمایند.

راه‌های ارتباطی با واحد خدمات مشتریان:

۱) تماس با شمار‌ه‌های ۰۲۱۴۳۶۲۸ و ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۴ / داخلی ۱

۲) ثبت پذیرش در وب‌سایت: قسمت خدمات مشتریان/ درخواست نصب و تعمیر

 

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مهم را درباره‌ی نحوه‌ی نگهداری دستگاه تصفیه هوا شرح دهیم. اگر شما هم در این مورد تجربه‌ای داشته‌اید، ممنون می‌شویم نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

01دستگاه‌های تصفیه هوا برای چه متراژی مناسب هستند؟

این موضوع باتوجه به نوع محیط مورد استفاده و میزان آلودگی و متراژ مدل پیشنهادی فرق می‌کند. اغلب برای این محصولات میزان قدرت تصفیه هوا بر اساس متر مکعب در هر ساعت بیان شده و هر چه عدد بالاتر باشد برای فضای بالاتری پیشنهاد می‌شود.

برای داخل اتاق و فضایی تا متراژ 55 متر مربع: مدل TW209

برای آپارتمان و یا محل کار با متراژ 55 تا 95 متر مربع: مدل TW350 و مدل TW400

برای آپارتمان و یا محل کار با متراژ 95 تا 110 متر مربع: مدل TW400

برای متراژهای بالاتر به صورت ترکیبی از مدل‌های فوق می‌توان استفاده نمود.

02نقش لامپ UV در تصفیه هوا چیست؟

لامپ UV با اثرگذاری روی ساختار سلولی میکروب‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها، منجر به تضعیف و از بین رفتن آن‌ها شده و هوای محیط را ضد عفونی می‌کند.

03اغلب دور فن روی چه حالتی توصیه می‌شود؟

بهتر است برای کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر محصول و فن دستگاه، دور فن را همواره روی حالت متوسط تنظیم کنید.

04عملکرد یون‌ساز در دستگاه تصفیه هوا به چه صورت است؟

یون‌ساز، یون‌های منفی تولید می‌کند که این یون‌ها به ذرات معلق در محیط می‌چسبند و سنگین می‌شوند و دیگر توانایی معلق بودن در هوا را ندارند. بدین ترتیب هوا از وجود آلاینده‌ها پاک می‌شود و تصفیه هوا با دقت و شدت بیشتری انجام خواهد شد.

05دستگاه تصفیه هوا در چه بخش‌هایی از منزل نباید نصب یا استفاده شود؟

در داخل آشپزخانه و در مجاورت اجاق گاز ( نفوذ چربی باعث آسیب به فیلترها و دستگاه می‌شود)

در مجاورت حمام رطوبت موجود در محیط باعث کاهش عمر فیلترها می‌شود.

نکته: پس از استفاده از حشره‌کش‌ها، ابتدا اتاق را کامل تهویه کنید و سپس دستگاه تصفیه هوا را روشن نمایید. (ممکن است پسماندهای شیمیایی داخل دستگاه باقی بماند و برای سلامتی شما مضر باشد)

06برای پر کردن مخزن آب دستگاه تصفیه هوا چه مواردی می‌بایست رعایت شود؟

توصیه می‌شود از آب تصفیه شده در داخل مخزن بخور استفاده نمایید.

از آب‌های زیر جهت پر کردن مخزن بخور استفاده نکنید:

آب بالای 40 درجه، آب دارای: مواد شیمیایی، الکل، اسانس و خوشبو کننده هوا و مواد شوینده

بهتر است روزی یک‌بار مخزن آب دستگاه را خالی نمایید.

07دستگاه تصفیه هوای TW400 از چه نوع سنسورهایی تشکیل شده است؟

ا- سنسور گردوغبار 2- سنسور تنظیم رطوبت 3- سنسورتنظیم نور

08عملکرد سنسور گردوغبار به چه صورت است؟

این سنسور بر اساس میزان گردوغبار موجود در محیط اقدام به تصفیه هوا می‌کند و با توجه به کیفیت هوای موجود در محیط، چراغ رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و آبی را که نشانگر تعیین وضعیت است، نشان می‌دهد.

09در دستگاه تصفیه هوا، کیفیت هوای محیط چگونه قابل تشخیص است؟

کیفیت هوا توسط نشانگر نوری وضعیت هوا قابل تشخیص است. رنگ‌های نور آبی، سبز، زرد و قرمز به ترتیب بیانگر کیفیت هوای عالی، کیفیت هوای خوب، کیفیت هوای متوسط و کیفیت هوای کثیف است.

10نقش سنسور تنظیم رطوبت در دستگاه تصفیه هوای TW400 چیست؟

این سنسور با بررسی رطوبت موجود در محیط نسبت به فعال‌سازی رطوبت‌ساز و یا غیرفعال کردن آن اقدام می‌کند.

11نقش سنسور تنظیم نور محیط در دستگاه تصفیه هوای TW400 چیست؟

این سنسور با بررسی نور موجود در هنگام شب، نور چراغ‌ها را کم می‌کند و سرعت تنظیم باد را کاهش می‌دهد تا اخلالی در استراحت افراد ایجاد نکند.

12دکمه Mode در دستگاه تصفیه هوای TW400 چه عملکردی دارد؟

با فشردن دکمه MODE دستگاه در سه وضعیت Sleep (حالت خواب)، Smart (حالت هوشمند) و Manual (حالت تنظیم دستی) قرار می‌گیرد.

13عملکرد Smart (حالت هوشمند) در تصفیه هوای TW400 به چه صورت است؟

در این حالت سنسور گردوغبار کیفیت هوا را آنالیز کرده و سرعت تصفیه (چرخش فن) را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کند. در این حالت برنامه تصفیه هوا به‌صورت خودکار عمل می‌کند و نیاز به سایر تنظیمات نیست.

14عملکرد Sleep (وضعیت خواب) به چه صورت است؟

در این حالت دور فن در کم‌ترین حالت ( بی‌صدا ) قرار گرفته و نور چراغ Sleep کاهش یافته و سایر چراغ‌ها خاموش می‌شود.

15سرعت فن بر روی دستگاه چگونه تنظیم می‌شود؟

با فشردن دگمه FAN SPEED سرعت چرخش فن تغییر می‌کند. در مدل TW400 با فشردن دکمه MODE و تنظیم روی حالت Manual سرعت تنظیم دور فن را بر روی حالت‌های Silent (سکوت)، Medium (سرعت متوسط)، High (سرعت زیاد) و Turbo ( سرعت توربو یا خیلی زیاد) می‌توان تنظیم کرد.

16دکمه رطوبت‌ساز در تصفیه هوای مدل TW400 چگونه عمل می‌کند؟

با فشردن دکمه Humidity رطوبت‌ساز فعال می‌شود. رطوبتی که در آن انسان احساس راحتی می‌کند بین 45% تا 60 % است. اگر رطوبت محیط کمتر از 45% باشد، رطوبت‌ساز فعال می‌شود و اگر بالاتر از 60% برود، رطوبت‌ساز خاموش می‌شود.

17در دستگاه تصفیه هوای TW400 چگونه از خالی شدن مخزن آب مطلع می‌شویم؟

در صورت خالی شدن مخزن آب، چراغ سفید رنگ Water storage روشن می‌شود.

18در حالت فعال بودن بخورساز، نشانگر وضعیت هوا روی رنگ قرمز می‌ماند و تغییر نمی‌کند، آیا دستگاه ایراد دارد؟

خیر محصول بدون ایراد است. فقط تنظیمات دستگاه را از حالت auto به حالت manual یا تنظیم دستی تغییر دهید و دور فن را روی حالت متوسط و یا medium تغییر دهید. برای اطمینان از سالم‌ بودن دستگاه و وضعیت هوای محیط بعد از ۱۰دقیقه کارکرد دستگاه در حالت بخورساز، آپشن بخورساز را غیرفعال کنید و بعد از چند دقیقه خواهید دید که رنگ چراغ نشانگر تغییر می‌کند و به حالت زرد و سپس سبز و در نهایت آبی درمی‌آید که بیانگر تمیز شدن هوای محیط است.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راهنمای نگهداری و سرویس دوره‌ای دستگاه تصفیه هوا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

021-43628

به مشاوره احتیاج دارید؟

پس از ثبت اطلاعات مشاوران مجموعه سریعا با شما تماس خواهند گرفت.